Deel dit artikel
-

DoubleClick slaat brug naar traditionele televisie, ontsluit inventory

Googles reclamesysteem DoubleClick Bid Manager kan nu ook overweg met de inventory van traditionele televisie. Vooralsnog enkel in Amerika, dat wel.

De belofte van ‘persoonlijke televisiereclame’ is in Amerika iets dichterbij gekomen. Sterker nog, bij een aantal zenders is het praktijk van de dag aan het worden. En nu Google de door hen gebruikte technologie ondersteunt, is het breed toegankelijk geworden voor adverteerders uit binnen- en buitenland.

DoubleClick Bid Manager heeft hiertoe de koppeling gemaakt met WideOrbit, clypd en Google Fiber.

Zenders die met deze technologiepartijen werken, geven in hun systeem aan welke reclameblokken wel niet beschikbaar zijn voor programmatic trading. Die betreffende blokken worden bij opbod verkocht aan adverteerders die bieden op verscheidene variabelen van de kijker. Targeting met postcodes leert hypotheekverstrekkers bijvoorbeeld dat ze niet veel te zoeken hebben in nieuwbouwwijken. Woninginrichters juist weer wel.

In een gestaag tempo verkennen tv-zenders internationaal het terrein van programmatic advertising. In Noord-Europa zijn de geesten al wat meer gekneed voor de materie dan elders en vinden al verscheidene proeven plaats. Maar de praktijk gaat nog niet veel verder dan dat. Drempels zijn privacywetgeving, gebrek aan dataprofielen en afwezigheid van schaalgrootte in het aantal tv’s dat de techniek ondersteunt.

RTL Group heeft op het gebied van programmatic video drie ijzers in het vuur. Het is eigenaar van SpotX en van Smartclip, vooral op web en apps werkt, en van clypd, dat meer met tv-zenders werkt.

Foto: woodleywonderworks (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond