RTL koopt Smartclip voor vijftig miljoen
RTL in Duitsland heeft videoreclamebedrijf Smartclip gekocht voor een kleine vijftig miljoen euro. De verkopende partij is het Engelse Adconion Media Group.
Vanochtend maakte RTL Deutschland bekend dat het 93,75 procent van de aandelen van Smartclip koopt voor 46.9 miljoen. Het mediabedrijf heeft de optie om komende jaren de resterende aandelen te kopen.
Smartclip levert technologie om videoreclame uit te serveren over meerdere schermen via IP-connecties. Dat is natuurlijk het web, maar steeds vaker ook in combinatie met mobiele toestellen en tv-schermen.
Opvallend is dat niet RTL Group maar RTL Deutschland de deal doet. Alle eerdere strategische online aankopen werden vanuit de groep gedaan, niet op landsniveau.
Niet enkel de Duitse activiteiten van Smartclip komen in handen van RTL, maar ook de Nederlandse, Scandinavische en Italiaanse.
Smartclip werd in 2011 gekocht door het Engelse Adconion Media Group. Dat werd op zijn beurt in juni 2014 gekocht door Amobee, dat nu kennelijk de Europese activiteiten afstoot.
Anke Schäferkordt (foto), CEO van mediabedrijf RTL Deutschland, zegt: “Deze acquisitie versterkt onze positie als saleshouse voor digitale videoreclame. Bovendien versterkt het onze technische vaardigheden in Europa en kunnen we met SpotX interessante samenwerkingen gaan doen.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond