Deel dit artikel
-

RTL verwacht veel van persoonlijke(r) tv-reclame

De tv-exploitant van RTL in Duitsland, IP Deutschland, denkt dat ‘addressable tv’ over drie jaar voor meer dan honderd miljoen euro omzet kan zorgen. De eerste proeven worden er al mee gedaan en adverteerders happen toe.

Directeur Paul Mudter van IP denkt al dit jaar voldoende campagnes te kunnen draaien voor een jaaromzet van meerdere miljoenen euro’s.

Addressable tv is jargon voor persoonlijke televisiereclame. Het ene huishouden krijgt tijdens een tv-programma commercial X te zien, een naburig huishoudend commercial Y en weer een ander ziet reclamespot Z. Ieder krijgt een ander reclamebericht te zien op basis van hen onderscheidende variabelen. Ongeveer zoals op cookies gebaseerde internetreclame werkt.

Tot het portfolio van IP behoren: RTL, VOX, n-tv, RTL NITRO, RTL plus, SUPER RTL en TOGGO Plus. En hun respectievelijke online kanalen.

De techniek die in Duitsland wordt gebruikt voor persoonlijke(r) tv-reclame is HbbTV 2.0. Dat is als het ware de drager van zender naar ontvanger. De tv-kijker moet wel over een smart-tv beschikken die dat ondersteunt én zijn toestel met internet hebben verbonden. Daarnaast moet de zender ook nog eens HbbTV ondersteunen.

HbbTV heeft in Nederland weinig bereik. ’s Lands grootste kabelbedrijf Ziggo ondersteunt het bijvoorbeeld niet. De zenders van NPO en SBS wel.

In Engeland is de situatie weer anders. Daar is de keten bij Sky grotendeels verticaal geïntegreerd. Het is eigenaar van de zenders en de decoders. Die laatste schakel bepaalt welk huishouden welke commercial te zien krijgt.

Omdat de technologische landschap in Europa zo’n lappendeken is, is het lastig om op pan-Europees niveau een gecoördineerde uitrol te realiseren of adverteerders te interesseren.

Foto: Peter Detailleur (cc)

Dit bericht is 41 keer gedeeld

2 Reacties

Frank Visser - HbbTV Forum NL

Dit is gerelateerd aan de overname van Smartclip door RTL vorig jaar, en betreft alleen Duitsland: http://www.hbbtv.nu/rtl-bereikt-13mln-huishoudens-in-duitsland-via-hbbtv/

Overigens klopt het niet dat Ziggo HbbTV niet ondersteunt. Ziggo hoeft als distributeur het signaal alleen maar door te geven, en dat doet ze juist wel. De NPO e.d. voegen het HbbTV signaal toe aan hun zender, en die informatie belandt via het Ziggo netwerk gewoon bij de huishoudens, net als teletekst. Alleen strand het HbbTV signaal in veel set-top-boxen en komt het via de HDMI niet bij de TV terecht. Er zijn momenteel ongeveer 300.000 televisies in NL die het HbbTV signaal ‘pollen’. Zie voor meer informatie http://www.hbbtv.nu van het HbbTV Forum Nederland.

Erwin Boogert

Dankjewel Frank voor je verhelderende reactie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond