D-reizen gaat klantgedrag voorspellen

De D-rt Groep, het moederbedrijf van D-reizen en VakantieXperts, gaat predictive analytics toepassen. Samen met [BEBR] wordt een tool ontwikkeld die klantgedrag en marktpotentieel kan voorspellen. Winkelmanagers krijgen real-time inzicht in waar klanten zich bevinden.
Volgens de D-rt Groep ligt de ambitie om een omnichannel en datagedreven organisatie te worden ten grondslag een de samenwerking met [BEBR]. Sjors van der Hoorn, Performance Manager van de D-rt Groep geeft uitleg over de tool. “Voor onze winkels betekent dit vooral dat zij hun klanten nog pro-actiever kunnen benaderen en nog beter kunnen inspelen op persoonlijke wensen. Vragen als: ‘Welke klant denkt op dit moment na over zijn vakantie? En welke aanbieding past dan het beste als ik deze klant proactief benader?’ kunnen worden beantwoord. Onze persoonlijke reisadviseurs kunnen met de [BEBR]-tool hun dagelijkse werkzaamheden toespitsen op klantgroepen met het hoogste potentieel. Wij zijn dus in staat om de retail een impuls te geven door hen real-time inzicht te geven op wat er in hun lokale markt gebeurt en wordt verwacht, zodat zij hierop kunnen anticiperen. Informatie die we vanuit onze online omgeving vastleggen, nemen we mee in dit inzicht.”
De nieuwe tool wordt over ongeveer tien maanden ingevoerd in de reiswinkels. Hij wordt gevoed door interne en externe databronnen. “Externe databronnen die we gebruiken zijn bijvoorbeeld het KNMI (weerdata) en het CBS (socio-economische en demografische data). Interne bronnen zijn data vanuit onze websites, boekingsdata, medewerkersdata en klantdata, waarbij we er uiteraard voor zorgen dat klantdata beschermd blijven conform de privacywetgeving.”
Voor de winkels betekent het concreet dat ze hun marketing kunnen aanpassen op de verkregen inzichten, aldus Van der Hoorn. “Ze krijgen via een kaart real-time inzicht waar boekende klanten zich wel en niet bevinden. Zo kunnen winkelmanagers hun lokale marketing gerichter uitvoeren om nieuwe klanten te werven. In buurten waar veel klanten zitten zal een winkelmanager een andere aanpak kiezen dan in buurten waar ze minder klanten hebben.”
Over hoeveel er is geïnvesteerd in de tool doet Van der Hoorn geen mededelingen. “Er zijn uiteraard ontwikkelkosten, maar doordat we veel efficiënter en gerichter kunnen handelen, besparen we kosten en pakken we kansen die we nu laten liggen.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond