Deel dit artikel
-

eBay: ‘sterke omzetgroei uit reclame en marktplaatsen’

Tekst- en beeldadvertenties leveren eBay 127 procent meer omzet op dan vorig jaar en sites als Marktplaats.nl leveren nu 10 procent van de omzet op. Toch stelt het bedrijf zijn omzetverwachting voor het vierde kwartaal naar onderen bij. Afgelopen kwartaal sloeg eBay het pad in dat definitief het stempel ‘veilingbedrijf’ van zijn voordeur zal doen verdwijnen.

Dat blijkt uit de financiële cijfers over het derde kwartaal die eBay gisterenavond publiceerde (download PDF, transcriptie toelichting).

Classifieds en vergelijkers: 10 procent concernomzet

Hoeveel meer omzet tekst- en beeldadvertenties opleverden, vertelt eBay niet. De Amerikaanse en internationale rubrieksadvertentiesites, waaronder Marktplaats.nl en andere Kijiji-sites, realiseerden een omzet van 212,9 miljoen dollar. Dat is 29 procent meer dan vorig jaar. Die scherpe stijging wordt echter deels veroorzaakt door een verandering in de boekhouding.

Afgelopen 6 maanden steeg het aantal bezoeken aan eBays rubrieksadvertenties met 20 procent, van 70 miljoen naar 84 miljoen. Vergeleken met een jaar geleden bedraagt de stijging 55 procent.

De rubrieksadvertenties en vergelijkingssites van eBay zorgen nu voor 10 procent van de concernomzet. Dat percentage is vrij stabiel over de afgelopen kwartalen.

Omzetverwachtingen decembermaand getemperd

Vorige week maakte eBay nog bekend dat het voor 1,3 miljard dollar twee Deense advertentiesites koopt en een internetbetaalsysteem dat concurreert met Paypal, Bill Me Later.

Skype, Paypal en alle handelssites van eBay realiseerden over de maanden tot eind september een omzet van 2,12 miljard dollar. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 592 miljoen dollar, een stijging van 5 procent.

Voor het lopende kwartaal verwacht eBay geen significante omzetstijging, ondanks de aanstaande feestmaand. Het bedrijf hoopt tussen de 2,02 en 2,17 miljard dollar om te zetten. Dat is nagenoeg evenveel als het derde kwartaal.

eBay zegt vooral groei te zien bij Skype, Paypal en rubrieksadvertenties. De omzet van Paypal groeide afgelopen jaar met 27 procent tot 597 miljoen dollar. Wereldwijd zijn 65 miljoen internetgebruikers actief met deze internetbetaaldienst. Dat is een stijging van 19 procent. Opvallend is dat voor het eerst meer dan de helft van de bruto transactiewaardes, 51 procent van 14,8 miljard, afkomstig is uit handel van professionele verkopers (aangeduid met merchants).  Vooralsnog boekt dit bedrijfsonderdeel nog 57 procent van zijn omzet in de VS.

Skype zag de omzet tot 143 miljoen dollar stijgen. Volgens de leiding maakt het bedrijf winst, maar over de omvang daarvan houdt eBay zijn mond.

Investeren in nieuw handelsmodel

De overname van de twee Deense advertentiesites zijn illustratief voor de strategie van de nieuwe directievoorzitter, John Donahoe. Hij hecht significant minder belang aan het veilingmodel dan zijn voorgangers, maar wil een algemene faciliterende rol in internethandel spelen. De toen defensieve overname van Marktplaats.nl opende eBay de ogen van de mogelijkheden van digitale prikborden. Een aantal overnames in die hoek volgden en staan nog op til, voornamelijk in het noorden en oosten van Europa.

Er is nóg een signaal dat aangeeft, dat veilingen per opbod minder belangrijk worden voor eBay. De bruto verhandelde waarde van transacties tegen een vaste verkoopprijs bedraagt momenteel 46 procent van de totale verhandelde waarde (14,3 miljard). Bijna de helft van die omzet komt niet meer uit veilingen maar via de ‘Buy it Now’-knop. Die trend wordt versterkt door recente veranderingen voor Buy It Now-artikelen: de kosten om op die manier te verkopen gingen met 70 procent omlaag en een advertentie blijft geen 7 maar 30 dagen online staan. eBay promoot dit niet-veilingmodel actief.

Er is ook een kentering te zien in het aantal aangeboden artikelen op eBay. Sinds de tariefswijzigingen vorig jaar steeg het aantal zogeheten listings met 26 procent tot 700 miljoen in het afgelopen kwartaal.

Foto: liewcf (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond