Deel dit artikel
-

ECL! Stella: Wij worden nooit een puur e-commerce merk

“We worden nooit een puur e-commerce bedrijf,” zegt Rianne Bark van Stella Fietsen op E-Commerce Live! dat komende maandag online gratis is te volgen. “Online is belangrijk voor oriëntatie en de aftersales, maar onze klanten komen graag naar de winkel en gaan vaak met een andere fiets weg dan ze hadden uitgezocht.”

Nederland is met corona massaal gaan fietsen. Het Nederlandse Stella Fietsen, dat elektrische fietsen zelf ontwikkelt en assembleert, merkte dat in het voorjaar maar al te goed. De levertijden stonden onder druk, hoewel minder erg dan bij concurrenten.

In 2011 zien Daan van Renselaar en Wilco van de Kamp een groeimarkt voor e-bikes ontstaan. De twee jonge ondernemers bedenken en assembleren de eerste Stella e-bike in een schuurtje in hun achtertuin in Nunspeet.

Het bedrijf kiest voor eigen winkels en verkopers om direct contact te kunnen onderhouden met klanten en ‘alle moeilijke stappen uit de funnel weg te snijden’. De verkoop vindt inmiddels plaats via 55 eigen verkooppunten in Nederland, Duitsland en België met extra popup winkels in de winkelstraten van Amsterdam, Utrecht en Antwerpen. De ambities zijn groot. “We willen heel Europa veroveren,” zegt Bark.

Een Digital First strategie is evenwel niet weggelegd voor Stella, ook al kun je online een fiets configureren die aan de deur wordt bezorgd.

Wel gebruikt Stella de klantdata voor de doorontwikkeling van de fietsen, vertelt de marketing manager digital Bark. “De uitdaging is om al die touch points samen te brengen tot een geheel.”

Wel is begin dit jaar een nieuw merk Muto gelanceerd voor stedelijk gebruik. Daarmee wil Stella jongeren bereiken. De Muto is online te bestellen, “maar zelfs deze doelgroep komt graag in de winkel. Wij willen niet alles weg automatiseren en de klant het juiste advies geven.”

Foto Stella

De collectie video’s van E-Commerce Live! gaat maandag 2 november live. Inschrijven en deelnemen is gratis. Je wordt aangeraden alvast een aantal sessies te selecteren en kijktijd te reserveren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mark

Zolang je zo overduidelijk je prijzen intransparant houdt en klanten dwingt om naar een winkel te komen of gegevens achter te laten om ze vervolgens korting te bieden op een prijs die niet ‘bestaat’ is het argument dat online een belangrijke rol speelt in ‘orientatie’ pure onzin. Een klant kan onmogelijk producten vergelijken. Slim voor een oudere doelgroep, maar of het gaat werken bij de jonge generatie weet ik niet. En of dit een zuiver businessmodel is laat ik aan anderen over. Ik zie liever transparante prijzen en een klant die kiest voor Stella vanwege kwaliteit en service. Twee dingen die overigens best goed lijken te zijn bij Stella op dit moment.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond