Deel dit artikel
-

EDAY: 81 miljoen euro voor verdere ontwikkeling Lightyear

De Helmondse autofabrikant Lightyear heeft 81 miljoen euro aan investeringen opgehaald voor zijn zonneauto. Onder meer de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) en de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij LIOF stappen in, naast de provincie Noord-Brabant en Invest-NL. Volgens Lightyear is het geld onder meer bedoeld om de auto verder te ontwikkelen en de massaproductie mogelijk te maken. Het bedrijf spreekt op 6 oktober op EDAY.

De start van een veel langere ontwikkeling naar de massamarkt. Dat beloofde oprichter Lex Hoefsloot in juni bij de presentatie van zijn eerste zonneauto Lightyear 0. Een auto, althans nu nog, voor de happy few. De eerste lichting kostte namelijk 150.000 euro en voor de eerstvolgende modellen moeten liefhebbers 250.000 euro op tafel leggen.

Lightyear begon ooit et een clubje studenten van de TU Eindhoven dat vier keer op rij de World Solar Challenge won. Met de zonneauto’s Stella en Stella Lux werd bijvoorbeeld de prestigieuze World Solar Challenge Cruiser Class gewonnen (in 2013 en 2015).

Het duurde vijf jaar om de technologie voor de Lightyear 0 te ontwikkelen. Om aan de gestelde doelen te voldoen, moest het bedrijf eigen motoren en eigen zonnepanelen ontwikkelen. De eerste productieauto maakt bijvoorbeeld gebruik van vier elektromotoren die in de wielen zijn geïntegreerd, waardoor transmissieverliezen tot nul zijn gereduceerd. Dezelfde technologie die werd toegepast voor de Solar Challenge.

De zonne-auto zou in zonnige landen als Spanje niet aan het stopcontract hoeven, in Nederland is ‘bijtanken’ via het stopcontact nog wel noodzakelijk.

In november rollen de eerste modellen in Finland uit de fabriek.
Liefhebbers moeten 250.000 euro op tafel leggen. Uiteindelijk wil Lightyear de massamarkt op. De auto zal uiteindelijk zo’n 30.000 euro moeten gaan kosten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond