Deel dit artikel
-

‘Einde aan gratis bezorging pakketjes’

Er komt een einde aan de gratis bezorging van pakketjes. Dat voorspelt lector Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam vandaag in een interview met De Telegraaf. ‘Een kwart van de bezorgers staat voor niets voor de deur omdat de bewoner niet thuis is. Dat is onhoudbaar.’

De afgelopen maanden zijn alle pakketbezorgers begonnen met weekend- en avondleveringen. De kosten worden nu nog deels bij de transporteurs neergelegd. Zij verdienen nu nog een goede boterham aan de pakketbezorging, aangezien de markt groeit. Maar er komt een moment dat transporteurs noodgedwongen moeten samenwerken, zeker voor de bezorging op het platteland.

Sommige mensen krijgen wel vijf keer per dag iemand aan de deur. Al die verschillende bestelbusjes, dat kost handenvol geld, aldus Ploos van Amstel.

Volgens André Mulder, financieel-analist postmarkt van zakenbank Kepler Cheuvreux, wordt de inefficiëntie gedreven door hevige concurrentie. Daarom zal snelle levering door een koerier geld gaan kosten.

Deel dit bericht

14 Reacties

Thomas

Misschien moeten ze eens beginnen met bezorgen wanneer de meeste mensen thuis zijn: ’s avonds.
Of meteen de optie geven om aangeven wanneer je je pakket wilt ontvangen. Nu kan dat vaal pas na de eerste bezorgpoging.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Ik haal mijn pakjes meestal op bij een afhaalpunt in de buurt.

T Leeflang

Gratia bezorging bestaat helemaal niet aangezien er gewoon betaalt wordt door de ritjes. De webwinkeliers rekenen dit of wel of niet door in de prijzen van hun producten.

Wat wel klopt is dat dit de achilleshiel wordt voor de kleinere webwinkels.

Arnold

Pakket besteld. Netjes track en tracecode van post.nl ontvangen. Pakket zou tussen 15:30 en 18:30 worden geleverd. Paar uurjes vrij genomen. Echter om 15:00 thuis gekomen bleek de post al tevergeefs zijn langsgeweest. Klagen bij post.nl kreeg als reactie dat de tijd slechts een richt tijd was. heb je dus ook geen moer aan.

Jeroen Bos

Klanten gaan niet meer betalen voor bezorging als dat nu gratis is. Daarnaast is het nog eens zo dat de kostprijs voor etailers in Nederland hoger ligt dan bijvoorbeeld in Duitsland. Innovatie zorgt voor steeds betere afstemming van vraag en aanbod, ook op het gebied van logistieke diensten. Kijk maar eens om je heen wat er allemaal gebeurd, of wordt bedacht op dat vlak: bezorging door drones, robots, fietsers, huiszitters, Über taxi’s en aflevering op afhaallokaties bij o.a. AH, 2600 PostNL lokaties etc etc….. Beetje vreemde conclusie dus….

Tim

Pakketbezorging is ook nog eens belastend voor het milieu. Ik ben geen groenzoeker, maar bedenk je maar eens hoeveel busjes er op de weg rijden en vaak tevergeefs aanbellen.

En wat te denken van de verpakking? Laatst een aantal magneetjes besteld. Zat in een zeer grote doos. Met alleen maar lucht. Ook een keer een fles drank besteld online. Kreeg een doos bezorgd waar normaal 12 flessen in kunnen.

Hoe bedoel je waste of space? Kun je nagaan dat deze busjes ook nog eens heel veel lucht vervoeren.

Het beste is gewoon veel afhaallocaties die ’s avonds te bereiken zijn. En ik bedoel dan geen Primera waar een lange rij staat om half zes van mensen die pakketjes ophalen, pakketjes wegbrengen, de postbode die langs komt en iemand die zijn rijbewijs wil verlengen.

Drama is het daar bij Primera.

Gewoon dedicated service points en het liefst geautomatiseerd.

Mart

Meest frustrerende: afhaalpunt bij mij in de buurt is alle werkdagen geopend tot 17u en in het weekend gesloten…. En dat voor een redelijk centraal gelegen PostNL punt in een grote stad.

Gezien ik fulltime werk zit ik dan behoorlijk vast.

Laat tegenwoordig álles maar op mijn werk bezorgen.

Tim H

Omdat een meneer bij de Hogeschool in Amsterdam dat roept? Sorry, maar wat zo’n studeeerkamergeleerde vindt lijkt me niet zo relevant.

Wieger Schenkel

Wellicht dat bezorgsiensten onderling effiecienter kunnen gaan samenwerken. dat scheelt een DHL- TNT- UPS auto achter elkaar op de grachten en in straten. Tevens zie je de opkomst van afhaalpunten (volgende week te bewonderen op de WWVD).

Ton

Voor de pakketjes word al bezorg kosten betaald Door geadresseerde waar blijf al dat geld dan . dus niet gratis bezorgd

Paul

Interessante oplossing wordt nu gecrowdfund in VS: een slimme en veilige pakkettenbus. http://www.ucella.com.

Valli

Nederland loopt ver achter met het bezorgen van Pakketen. We zijn ook niet zo makkelijk, we hebben allemaal een druk leven en willen het liefste niet naar een pakket punt om iets op te halen. Komt iets te vroeg of te laat dan zijn we een echte Nederlander om te klagen, de vervoerders weten dit ook en geven standaard informatie. Geen enkele consument zit te wachten op een pakketenbox van 100 euro of meer. De Buren is ook niet wat het zou moeten zijn, over 5 jaar kunnen we zeggen dat er stappen zijn gemaakt. Maar als je nu 1, 2 en 3 jaren terug kijkt kan je zeker zeggen dat de ontwikkelingen minimaal waren. Dat Sendcloud opeens hun same day tarief verlaagd naar € 9,99 doet mij al denken dat deze methode niet wordt gebruikt en ze in paniek zijn om het staffel aantal te halen.

Gijs

Ik snap de redenatie niet helemaal: de markt groeit, iedereen verdient goede boterham. Waarom straks niet meer (als de markt nog groter is)? Waarom dwingt dat tot samenwerking? Er kunnen toch ook “gewoon” een paar partijen failliet gaan?

Ook verderop verbaas ik me over de redenatie: “inefficiëntie gedreven door hevige concurrentie. Daarom zal snelle levering door een koerier geld gaan kosten”. Ik zie die onafhankelijke koeriers een beetje als het internet: allemaal pakketjes die ieder een eigen weg kiezen en allemaal een (lokaal) optimum zoeken. Dat 1 groot samenwerkend/meta systeem in een ander optimum resulteert zou me niet verbazen, dat dat per definitie geld voor de consument gaat kosten lijkt me echter stug.

snh

Verzenden kost geld, vervuilt het milieu en gratis verzenden zorgt voor oneerlijke concurrentie met fysieke winkels. Alle webwinkels moeten verplicht worden redelijke verzendkosten in rekening te brengen. Dan zijn we ook direct af van het asociale gedrag van dames of heren die 6 kledingstukken in 3 maten en liefst nog 3 kleuren laten aanslepen: en er dan 1 houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond