-

Pakketjes bezorgen per drone: Wordt dit ooit werkelijkheid?

Het bedrijf SF Express test in de Zuid-Chinese stad Dongguan een drone die pakketjes van maximaal 3 kilo tot 100 meter de lucht in kan tillen. Afgelopen juni werd op Emerce nog geschreven over de DomiCopter. De mini-helikopter van Domino’s Pizza die bij wijze van test werd ingezet als logistieke noviteit. Is dit serieus?

De video waarin de door de lucht bezorgde pizza werd getoond was uiteraard bedoeld als PR-stunt, maar in China wordt er serieus naar gekeken. Met alle beperkingen van dien, want de meeste kleine drones hebben op dit moment een batterijduur van enkele tientallen minuten. En de gemeente moet toestemming verlenen.

We kunnen inmiddels zo ongeveer ieder type product online bestellen. Het enige nadeel is wachten op de levering. Er zijn weinig meer manieren om een product snel in handen te hebben dan het af te halen in de dichtstbijzijnde winkel. Natuurlijk zijn er inmiddels de mogelijkheden van same-day-delivery en in de VS springen startups handig in op deze vraag. Zo ontwikkelden de makers van Postmates een applicatie waarmee het leveren van je product kan worden uitbesteed aan een bezorger in de buurt.

Bezorgen per drone
Tot nu toe leken drones het werkgebieden van leger en politie. Het onbemande luchtvaartuig wordt al decennia ingezet, maar is sinds enige tijd ook voor de gewone man betaalbaar. Voor enkele honderden euro’s bezit je al een vliegmachine die via GPS locaties kan vinden en items kan afleveren. Bestuurders bedienen de apparaten via een smartphone en WiFi. Niet dat PostNL of  een populaire webwinkel ons pakketje per drone komt afleveren op drie hoog, maar helemaal onzin is het ook weer niet.

Voor logistieke partijen is het eenvoudig en relatief goedkoop grote steden te bevoorraden. Bezorgen binnen de gebieden buiten de randstad en met name in kleinere dorpen wordt echter steeds kostbaarder. Stel je eens een situatie voor waarin vanuit centrale hubs van een grote logistieke partij onbemande drones worden verstuurd die met een of meerdere pakketten vliegen. Op de plaats van bestemming wordt het pakket afgehaald door een lokale bezorger.

Commerciële inzet
Wat dit beeld nu nog fictie laat blijven is de wetgeving of het gebrek daaraan. Met name op een mogelijke situatie waarin de drones het straatbeeld gaan bepalen lijkt de wetgever nog niet voorbereid. Ook slimme marketeers zullen ongetwijfeld gebruik gaan maken van de mogelijkheden. De winkelier in de buurt stuurt een pakket direct naar zijn of haar klant en deze identificeert zich met een unieke code.

Welke technologie uiteindelijk werkelijk zal worden ingezet, de bezorging en logistieke keten gaat veranderen. Is het niet met de particuliere klant als bestemming dan zou het wel in de zorg of andere branche kunnen zijn.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen

The cake is a lie!!

van Deurzen

Alleen is het (in Nederland in ieder geval) niet toegestaan om boven mensen te vliegen met quadcopters etc. – De propellors van zo’n ding gaan wel met 30.000 toeren rond en hand er tegen aan is flink auw t/m weg hand… Het eerste ongeluk met een dergelijke bezorgdienst is dus al te voorzien…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond