Deel dit artikel
-

Emerce eDay: Smart is een overschatting

In mei 2010 richtte Matt Rogers samen met Tony Fadell de startup Nest Labs op, met als focus: het bedenken en maken van de beste en mooiste producten voor in en om het huis. Iets meer dan een jaar later zag het eerste product Learning Thermostat het levenslicht. Sindsdien heeft Nest Labs, nu onderdeel van Google, niet stilgezeten: er is een slimme rookmelder en een beveiligingscamera bijgekomen. Lionel Paillet, de Europese baas van Nest Labs, vertelt op Emerce eDay hoe technologie de toekomst van het huis gaat bepalen.

Omzet- en verkoopcijfers houdt het bedrijf geheim, bang dat het andere marktspelers in de kaart speelt. Zelfs informatie over hoeveel mensen intern op marketing, sales, R&D, dan wel de verschillende producten werken, wordt niet gedeeld.

En dat terwijl er volgens Rogers – die verantwoordelijk is voor de gehele productontwikkeling van software tot design – eigenlijk geen sprake is van concurrentie. ‘De grootste concurrenten zijn niet de andere bedrijven uit hetzelfde marktsegment, maar consumenten die denken dat bijvoorbeeld een thermostaat van een ander merk hetzelfde kan en is als wat wij bieden’, vertelde hij eerder dit jaar aan Emerce.

Nest Labs gelooft niet in het fenomeen van home automation, een hokje waarin het bedrijf maar al te vaak wordt geplaatst. Het huis volproppen met gadgetachtige snufjes is meer iets voor geeks, niet voor de doorsnee consument.

Rogers eerder dit jaar: “Wij willen met onze producten dagelijkse problemen voor mensen oplossen. En daar de beste in zijn. Je huis moet een plek zijn waar je onze producten kunt gebruiken, ongeacht welk merk telefoon, tv, thermostaat of deurlocker je ook hebt. Het is tevens een van de redenen dat onze API (interface voor ontwikkelaars – red.) voor iedereen toegankelijk is. Dat is ook hoe de gebruiker erin staat. Opkomende platformen als Apples Home Kit kunnen daar net zo min omheen; uiteindelijk volgt de markt de consument en niet andersom.”

Een andere term waar Nest Labs weinig mee heeft, is Internet of Things. “Consumenten maakt het niets uit of een product op het internet is aangesloten of niet. Smart is een overschatting. Onze producten zijn niet slimmer dan jij of ik. Intern hebben we het dan ook over de conscious home, met dank aan kunstmatige intelligentie c.q. machine learning.”

Emerce eDay wordt 8 oktober gehouden in de Kromhouthal in Amsterdam-Noord. Tickets zijn hier verkrijgbaar.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond