Deel dit artikel
-

Emerce Retail: ‘Kijk serieus naar New Retail’

Op de oude voet retail bedrijven zoals we gewend waren te doen is niet erg slim. Dat zegt Harry Bijl van belangenorganisatie InRetail in een tafelgesprek op Emerce Retail, waarvan de presentaties vanaf 25 maart bekeken kunnen worden. “Ik zeg niet dat we China achterna moeten gaan, maar daar zie je heel verfrissende innovaties.”

Bijl spreekt van een digitale ‘schil’ om de retailer. Zoals livedemonstraties van nieuwe producten die meteen besteld kunnen worden. Een mooi voorbeeld van New Retail dus. “Retailers in Nederland zouden eens kunnen kijken wat zij met Instagram of Facebook kunnen doen. Consumenten raken gewend aan deze benaderingen. Je moet op de juiste momenten de juiste kanalen inzetten.”

Veel ondernemers moesten afgelopen jaar, omdat hun winkel noodgedwongen was gesloten, online wel een virtuele hand uitreiken naar hun klanten. Daarvan zal veel beklijven, denkt Rob Schalker van A Fish Named Fred.

De doorsnee geklede man inspireren tot experimenteren is wat deze retailer wilt bereiken. Het merk brengt kleding op de markt die anders is. Schalker: “Elke retailer heeft zijn eigen verhaal. Dat kun je heel goed vertellen met behulp van nieuwe media als Clubhouse presentaties (alleen audio) en livestreams (beeld en geluid).”

De nieuwe digitale middelen vergen bovendien verrassend weinig investeringen. En ze grijpen terug naar het persoonlijke contact van weleer.

Schalker vindt dat niet alle inspanningen gericht moeten zijn op harde verkoop. “Wij zijn erg met storytelling bezig. Als iemand bij ons iets koopt krijgt hij uitgebreide achtergrondinformatie, en niet een verkoopverhaal. Het gaat veel meer om de band die je met je klanten kunt opbouwen. Dat verkopen komt vanzelf wel.”

Volg de Online Retail Talks  vanaf 25 maart. Registreren doe je hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond