Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2017

Vandaag verschijnt de twaalfde editie van Emerce 100, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin publiceren we hoe beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld.

Om een zo goed mogelijk beeld van de markt te kunnen schetsen, hebben we ook dit jaar het imago-onderzoek (uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction) verrijkt met andere relevante marktdata.

De Emerce 100 beperkt zich al lang niet meer tot slechts 100 bedrijven. Dit jaar staat de teller op maar liefst 560, opnieuw een forse stijging ten opzichte van vorig jaar. Een van de oorzaken is het immer groeiend aantal specialismen en aanbieders in de e-businessmarkt, wat tevens vraagt om een meer uitgesplitste analyse. Hierdoor zijn sommige categorieën aangepast. Evenals voorgaande edities bestaat het onderzoek uit een viertal gebieden: Bureaus, E-business services, Media & Advertising en Software.

Het imago-onderzoek is gedaan op een 7-puntsschaal; het aantal sterren is daarmee maximaal zeven.


BUREAUS

 

Net als in de vorige editie hier tien bureaus, waarvan een van de nieuwkomers van vorig jaar ingewisseld is met een nieuwe binnenkomer: Yonego. Oogst haalt als enige 5 sterren, en wordt daarmee net als in 2015 als beste gewaardeerd. Naast Oogst is Traffic4U de enige die er een halve ster bij heeft ten opzichte van 2016.


Bureaus die hier vermeld staan, waren vorig jaar te vinden bij searchmarketingbureaus. Zeven nieuwe namen tegenover zes namen die we deze keer niet in het overzicht terugvinden. Nieuwkomer Nochii Online Marketing voert de lijst aan met 5,5 sterren. Prima scores ook voor Ematters, Pink Marketing, Oogst, Storm Digital, Searchresult en PauwR.


Dit is een nieuwe categorie, met een aantal namen die voor- heen bij fullservice- of internet- bureaus stonden. Netivity heeft goede rapportcijfers op alle fronten, wat resulteert in 5,5 sterren. De Nieuwe Zaak en MediaCT winnen een halve ster in vergelijking met 2016.


De e-mailmarketingbureaus behalen niet minder dan 4,5 sterren, waarbij RapidSugar, Oxyma en Add to Favorites een halve ster gestegen zijn. 100%EMAIL en DM Interface zijn nieuw in dit overzicht. 100%EMAIL kent de beste waarderingen voor kennis/ knowhow.


 

Zoals elk jaar zijn er verschuivingen van bureaus tussen groot, middel en klein, of naar e-commercebureaus of specialisten. Bij de grote bureaus tellen we daarom deze keer geen vijftien namen, maar twaalf. Osudio krijgt nu 5 sterren, net als Redhotminute (vorig jaar nog middelgroot met 4 sterren), TriMM Interactive Media en Conclusion Digital.


 

Bij de middelgrote bureaus zien we maar liefst vier maal 5,5 sterren: Magneds (vorig jaar 4,5), theFactor.e (vorig jaar 5), Burst (opnieuw 5,5) en Snake- ware (vorig jaar 5). Info.nl en Mangrove winnen allebei een halve ster ten opzichte van de vorige editie.


 

Bij de kleine bureaus slepen zowel Kaliber als Chunk 5,5 ster- ren in de wacht. Zicht Online houdt met 4,5 sterren vast aan hetzelfde aantal als vorig jaar.


 

Green Orange blijft de lijst aanvoeren, nu zelfs met 5,5 sterren. RLVNT en Born05 groeien naar 5 sterren. Guilty People is de enige nieuwkomer in dit overzicht. ACHTUNG! heeft net als vorig jaar 4,5 sterren, met opvallend goede waarderingen voor kennis/knowhow.


ICIT Solutions, vorig jaar te vinden bij internetsoftware met 4,5 sterren, krijgt als specialistisch internetbureau 5,5 sterren. Fabrique, edenspiekermann_ en Netmarketing UX voegen zich bij de gemiddeld scorende bureaus, terwijl Indivirtual nu bij de goed gewaardeerde bureaus staat. AdCalls en Entopic zijn nieuw in de lijst.


 

De mediabureaus worden allemaal redelijk tot gemiddeld gewaardeerd. Hier geen uitschieters. Vizeum en RLVNT zijn nieuw, Kobalt en Zenith Optimedia zijn weer terug in dit overzicht.


Deze keer negen bureaus, tegen zes van vorig jaar. Daarvan zijn er drie uit het overzicht verdwenen. Sharewire is terug in de lijst. Onder de nieuwe namen bevinden zich de drie uitstekend gewaardeerde bureaus van 5,5 sterren: aFrogleap, Touchwonders en M2Mobi. Triple behoudt zijn 5 sterren, MOBGEN heeft er nu ook 5.


 

We are blossom heeft een ster ingeleverd en zijn koppositie overgegeven aan RauwCC, Social Inc., Blauw Gras, Your Social en Presenter, die alle 5 sterren hebben. Daarvan is Presenter een nieuwe naam in het overzicht, naast Yne, Spring Creek, Dorst&Lesser en SocialBrands.


Vorig jaar nog drie bureaus in dit overzicht, nu zijn dat er zeven. Abovo Media wordt op alle gebieden het best gewaardeerd, wat resulteert in 5,5 sterren (vorig jaar nog 4,5). Amnet en Bannerconnect kennen goede cijfers voor kennis/knowhow.


E-BUSINESS SERVICES

 

SparkOptimus is wederom aanvoerder met 5 sterren, met name vanwege waardering voor kennis/knowhow. Net als vorig jaar zien we bij de consultants twaalf namen in het overzicht, en opnieuw veelal 4,5 sterren. Dezelfde namen als vorig jaar, op één na: Online Dialogue is nieuw in de lijst.


5 sterren voor Paazl en Post- NL. Paazl is daarmee opnieuw goed gewaardeerd, PostNL doet het nu beter dan vorig jaar. Op kennis/knowhow krijgen ze allebei de beste cijfers. Parcel International is na twee jaar afwezigheid terug in de rankings met een keurig aantal van 4,5 sterren.


Dit jaar is het aantal 5-sterrenscoorders gehalveerd. KatoenNatie en CB continueren hun positie, Pondres voegt zich daarbij. CB wordt gewaardeerd vanwege kennis/knowhow en exibiliteit. Nieuw in het overzicht is XPO Logistics.


Nieuw in de lijst en direct met 5,5 sterren is Sentia (team Fox- trot). Intermax Cloudsourcing heeft ook 5,5 sterren en verbetert zichzelf daarmee met een hele ster ten opzichte van vorig jaar. Byte Internet behaalt ook een halve ster meer, net als Claranet Benelux, InterNLnet, ASP4all (Solvinity) en Argeweb.


Deze keer een nieuwe categorie, naast de mobiele providers. Met een aantal zelfde aanbie- ders. Best gewaardeerd wordt XS4ALL met 5 sterren, dat vorig jaar alleen vermeld stond als hosting-aanbieder (eveneens met 5 sterren). KPN en XS4ALL vallen op vanwege de waarderingen voor hun kennis/knowhow.


Was er vorig jaar slechts één keer sprake van 5 sterren, nu behalen drie aanbieders dat aantal: Microsoft, HP en IBM. Capgemini, Atos en Accenture verbeteren zich met een halve ster naar 4,5 sterren. De tien namen die uit het overzicht verdwenen, zijn vervangen door negen nieuwe.


Vorig jaar genoemd als Telecom, nu Mobile Providers. KPN en Vodafone krijgen allebei 5 sterren (vorig jaar 4,5) en scoren het meest op kennis/knowhow. Simyo is na een jaar afwezigheid terug in de lijst met een gemiddelde waardering. En Tele2 krijgt er een halve ster bij (4,5) ten opzichte van vorig jaar. Het overzicht bevat vijf namen die hier eerder nog niet stonden.


Vorig jaar nieuw, scoort How & Knower nu als beste: 5,5 sterren. Emerce Opleidingen en ISBW zijn deze keer nieuw in het overzicht en behalen respectievelijk 5 en 4,5 sterren. How & Knower valt op vanwege hoge waarderingen voor prijs/kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit.


Ditmaal is online payment opgesplitst in Payment methods en Payment service providers. iDEAL blijft het best gewaardeerd als betaalmethode, nu zelfs met  5,5 sterren. PayPal en MasterCard behouden hun 5 sterren.


De PSP’s behalen geen van alle meer dan 4,5 sterren, waarbij de waarderingen ten opzichte van vorig jaar meestal een halve punt minder is. Ingenico behaalt de beste waardering voor exibiliteit. Vier nieuwe namen in dit overzicht.


MEDIA & ADVERTISING

 

Hier zien we deze keer twaalf namen, tegenover tien in 2016. Hoogste aantal sterren haalt DoubleClick Bid Manager met de beste scores op kennis/ knowhow, prijs/kwaliteit en betrouwbaarheid. RadiumOne en MediaMath zijn iets gestegen in waardering. Nieuw in dit overzicht zijn Rubicon Project en Page-Ad.


Het lijstje met affiliate netwerken is gehalveerd. De best gewaarde nieuwkomer van vorig jaar komt niet meer in het overzicht voor. TradeTracker scoort het best op prijs/kwaliteit en betrouwbaarheid; Affiliprint juist op kennis/knowhow en flexibiliteit.


Alle acht broadcasters hebben hetzelfde aantal van 4,5 sterren. DutchView is nieuw in het overzicht; Radio Veronica is na afwezigheid in 2016 weer present.


Onder de uitgevers geen bijzondere uitschieters naar boven of beneden. Met negentien vermeldingen bijna net zoveel als vorig jaar. Mannenmedia, Bindinc. en Boomerang Media zijn nieuwe namen in het overzicht. FD Mediagroep heeft de beste waardering voor kennis/knowhow.


Vijf vermeldingen met een gemiddelde waardering, Massarius heeft als enige een halve ster meer. WebAds had vorig jaar te weinig stemmen voor een vermelding, maar is nu weer terug.


In deze voor 2017 nieuwe categorie vijf vermeldingen. SpotX dankt zijn 5 sterren met name aan zijn flexibiliteit, Widespace valt op vanwege waardering voor prijs/kwaliteit en betrouwbaar- heid. smartclip doet het op alle criteria goed.


Voor het eerst onderscheiden we dit jaar shoppingportals, met negen aanbieders. Deze worden allemaal goed tot redelijk goed gewaardeerd. Bij Google Shopping vindt men de kennis/ knowhow het best, Koopkeus.nl is het beste op zowel prijs/kwali- teit als betrouwbaarheid, en bij Kidstoday.nl prijst men de flexibiliteit.


Twee extra social platforms ten opzichte van vorig jaar: Medium en Tumblr. Ook deze keer worden alle sociale platformen op 4,5 of 5 sterren gewaardeerd, met nauwelijks wijzigingen in de scores.


Aanvoerder van de lijst van vorig jaar, Searchresult, moet het met een halve ster minder doen. Met 5,5 sterren opgevolgd door Fingerspitz en MediaBookers. Nieuw in de lijst met ook 5 sterren is Ve Interactive.


Tweakers.net is wederom het best gewaardeerd, terwijl ‘nieuwkomer’ van vorig jaar Google Shopping nu alleen nog als shopping portal terug te vinden is. Consumentenbond is eveneens uit het overzicht verdwenen. Besteproduct.nl is een nieuwe naam.


SOFTWARE

 

Google Analytics handhaaft de koppositie met 5,5 sterren. Visual Website Optimizer levert een halve ster in en voegt zich bij andere 5-sterrenhouders Hotjar en Piwik. Ook Optimizely, SiteSpect en Adobe Analytics hebben een halve ster minder dan vorig jaar. Oracle Maxymiser is de nieuwe naam in de lijst.


Dit keer onderscheiden we bij software ook een apart on- derdeel antivirusbedrijven. Twee daarvan stonden de vorige editie al bij internetsecurity: ESET en Kaspersky Lab, allebei met opnieuw 5 sterren. Daarnaast nog vier maal 5 sterren. F-Secure krijgt de meeste waardering voor kennis/knowhow.


IBM Digital Experience en Sitecore gaan allebei van 4,5 naar 5 sterren, EPiServer juist van 5 naar 4,5. Acquia en Smartsite zagen we nog niet eerder in dit overzicht. Adobe Experience Manager krijgt goede rapportcijfers voor kennis/knowhow, maar scoort lager op prijs/kwaliteit, wat resulteert in een gemiddeld aantal van 4,5 sterren.


Aan het lijstje van vorig jaar heeft zich één naam toegevoegd: CMS Made Simple. Magento vinden we deze keer terug bij e-commercesoftware open source. De waarderingen zijn gelijk aan die van vorig jaar, op die van Typo3 na, zij mogen een halve ster bijschrijven.




Opnieuw meer aanbieders in dit overzicht. Driemaal 5 sterren, waarbij MailChimp nieuw is. Ook Campaign Monitor, Oracle Responsys en Salesforce Marketing Cloud kwamen niet eerder in de lijst voor. Prijs/kwaliteit worden bij Campaign Monitor en MailChimp het best gewaardeerd.


Enkele aanbieders die vorig jaar bij Internetsecurity stonden, zijn nu naar Antivirus verhuisd, waaronder Kapersky Lab en ESET. Nagenoeg alleen maar goede scores: RSA Security is terug in de lijst met 5 sterren. McAfee, Sophos en Trend Micro wonnen allemaal een halve ster en hebben ook 5 sterren. IBM en EMC zijn nieuw in dit overzicht.


Met dertien aanbieders is het aantal groeiend. De exorbitant hoge score van Sharpspring vorig jaar is nu gematigder. Alle aanbieders doen het iets minder goed dit jaar, op Selligent na dat een halve ster wint. Vier nieuwe namen in de lijst, allen goed voor 4,5 sterren: IBM Marketing Cloud, Salesforce, Clang en SAS Marketing Automation.


In 2015 een nieuwe categorie, vorig jaar verdubbeld, en deze keer opnieuw een verdubbeling van de lijst. Buzzcapture levert een halve ster in, maar blijft lijstaanvoerder, samen met nieuwkomer Insided Media. Hootsuite en OBI4wan moeten het ook met een halve ster minder doen, terwijl Coosto en Media Injection gelijk blijven. THE NEXT AD, Social Brands, Fanbooster en Meltwater kwamen niet eerder in het overzicht voor.


Lees meer informatie over Emerce100 en de onderzoeksverantwoording. En download de Emerce100 nu in PDF. De Emerce100 is alleen in print verkrijgbaar als speciale uitgave bij de Emerce 157, deze is te verkrijgen bij een abonnement op het magazine of via de Emerce Store

Foto: Emerce (c)

40 Reacties

Wat een toeval dat Emerce klant is van Nochii en dat deze laatste wint in de categorie Digital Marketing Bureaus?

Inderdaad Peter. Ik denk dat dit een gevalletje “wij van WC eend” is.

Ik ben altijd benieuwd hoeveel mensen die vragenlijst hebben ingevuld. Kunnen jullie dat erbij vermelden?
Lijkt me wel relevant.

Dat is inderdaad heel gek, een bureau dat online marketing ‘er bij’ doet naast webdevelopment. Maar wel hoofdsponsor van alle Emerce events het afgelopen jaar. Een onbegrijpelijke uitslag. Zonde dat deze rankings niet in staat zijn beter op kwaliteit te beoordelen. Ik snap dat het een enquete is maar alsnog: zonde!

Nochii?

@Peter

Ik kan je verzekeren dat de Emerce redactie of medewerkers geen invloed uitoefenen op de uitslag. We houden het onafhankelijk. We zijn een journalistieke organisatie, we staan voor objectiviteit en kunnen het ons niet veroorloven om partijen voor te trekken.

Het proces is als volgt: er wordt een longlist samengesteld, er worden 52.000 respondenten aangeschreven, er is een filter om te bewaken dat men niet het eigen bedrijf beoordeeld, bedrijven met voldoende n en een voldoende beoordeling komen in de lijst.

Het klopt dat Nochii geregeld voor ons werkt, ze zijn ook onze buren en sponsoren onze events. Dat is overigens met veel bedrijven zo die in deze lijst staan. Maar dat resulteert pertinent niet in een hogere positie in deze lijst.

@Gijs: ik ben nog even benieuwd hoeveel van die 52.000 respondenten de vragenlijst helemaal invullen (die is nogal lang namelijk).
En hoe jullie deze 52.000 selecteren ook wel trouwens.

Gefelicteerd allen!

Ik ben vooral benieuwd: met wie moet je vooral geen zaken doen? Lijkt me een top idee voor de volgende editie – daar bespaar je een hoop ellende mee!

@Gijs: Gaat zoiets lukken ? 🙂

Mooi dat we weer een lijst hebben, dat houdt de gemoederen weer even bezig.

Met 8,5 sterren binnen de affiliate netwerken scoren we een heel mooi cijfer. ;>)
4 sterren voor Daisycon en 4.5 sterren voor Affiliprint nu voor 2018 ook nog onze derde tak Sovendus de top in krijgen. ….

Ik heb het idee dat voor ieder “bureau” wel een categorie lijkt bedacht. wellicht in een volgende editie iets duidelijker onderscheid in aanbrengen?

Menstoday en kidstoday (shoppingportals) bestaan inmiddels niet meer.

@Martijn

In dit onderzoek in totaal 1.170.
Dat is methodisch op zich voldoende – we publiceren geen resultaten waarvan de n te laag is.
Er zijn jaren geweest dat het aantal respondenten hoger was. Dat is natuurlijk beter. Het maximale ooit gehaald is rond de 1.800.
We hebben inderdaad te kampen met een nogal lange vragenlijst. We proberen dit ieder jaar iets te verbeteren (snelheid van de site, kortere interactie) maar ontkomen niet aan een zekere lengte.

Het bestand wat wordt aangeschreven komt uit de Emerce database: professionals en managers in marketing, sales, e-commerce en tech, uit verschillende branches zoals media, retail, finance, fashion, sports, IT, travel, enz. Organisaties worden gefiltered zodat bijvoorbeeld agencies zo min mogelijk op agencies stemmen.

Correctie op de 52.000 – het zijn er exact 54.721 geweest.

@Sjoerd

Dat wordt een hele lastige. Je kunt ook niet zomaar stellen dat partijen die niet in de lijst staan niet goed genoeg zijn. Afwezigheid in de lijst kan simpelweg komen omdat de lezer het bedrijf onvoldoende kent en dus de minimale n niet gehaald wordt.

Omgekeerd kun je wel stellen dat voor de bedrijven in de lijst in ieder geval geldt dat een grote groep ze kent én betrouwbaar genoeg vindt.

@Marko

De indeling voor de 2018 editie gaan we nu mee aan de slag. We spreken met kenners uit de markt, feedback van lezers.

We willen de indeling zo simpel mogelijk, duidelijk & handig voor onze lezers, maar ook kloppend met de situatie in de markt.

Suggesties ook welkom hieronder.

Ik ben ook wel benieuwd naar het aantal ingevulde vragenlijsten, hij was namelijk weer erg lang. En zo lang je meerkeuzevragen hanteert blijft het aanbod in mogelijke winnaars beperkt. Natuurlijk kun je zelf ook nog andere gegadigden opgeven maar het gros zal toch een antwoord uit de “kant-en-klare” mogelijkheden opgeven.

En wie zijn de 10 winnaars van “een event-ticket naar keuze,” zoals beloofd in de uitnodiging? Of worden die ook onder vriendjes verdeeld?

@Joost

Zie mijn eerder comment voor het aantal.

Omdat de longlist erg lang is en om te zorgen dat alle bedrijven een kans maken beoordeeld te worden kiezen respondenten eerst de categorieën waar zij zaken mee doen, en vervolgens verdeelt het systeem de te beoordelen bedrijven over de respondenten. Het probleem met de te lange lijst wordt zo enigszins opgelost.

Het opgeven van andere gegadigden is nooit voor het lopend onderzoek, maar gebruiken we als input voor het volgende jaar. De suggesties worden onderzocht en als het inderdaad bedrijven zijn met voldoende grootte en omzet, dan worden ze in de longlist overweging opgenomen.

De 10 winnaars voor een event naar keuze gaan niet naar ‘vriendjes’.

Suggestie voor een kortere vragenlijst (ik vond hem weer erg lang): open vragen ipv multiple choice.

Ook dit jaar was de keuze uit mogelijke leveranciers weer erg uitgebreid, maar wanneer je meerkeuzevragen hanteert beperk je de mogelijke antwoorden, en daarmee het aanbod.

Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om zelf een leverancier voor te dragen, maar van deze optie wordt automatisch minder gebruik gemaakt wanneer men ook kan kiezen voor een “kant-en-klaar” ingevuld aanbod.

Daarnaast ben ik benieuwd naar de 10 winnaars van een event-ticket naar keuze, zoals beloofd in de uitnodiging (of worden die ook onder vriendjes verloot? :P).

Op zich leuk allemaal die lijstjes, maar in het land van blinden is eenoog koning. Echt goede bureaus met veel detail ervaring zijn er niet echt, de meeste ondersteunen met name bedrijven die nog niet veel online ervaring hebben. Dat is eigenlijk op al deze gebieden. Als ik als puur online bedrijf ergens mee zaken doe, moeten het ook gasten zijn die echt ervaring hebben en die weet hebben van de allerbeste online tools en methoden.

Iedereen krijgt tegenwoordig een plek in de Emerce 100. Iedereen krijgt een hoge beoordeling en de beoordelingen verschillen amper één ster. Emerce, als je zo graag relevant wil blijven, stel jezelf dan ook kritisch op en verkoop jezelf niet zo makkelijk.

@Peter

Bedankt voor je vriendelijke reactie weer. Ik hoop toch een keer in dit leven een bericht van je te mogen lezen dat niet negatief is. Zou dat lukken denk je?

Is er ook meer uitleg beschikbaar wat groot / middelgroot en klein is bij de full service internet bureau’s?

@Thom

Een heleboel bedrijven redden het niet, dus ‘iedereen’ is wat groots gezegd. Dit zijn de bedrijven die voldoende naamsbekendheid hebben onder de Emerce lezer. En ten aanzien van de beoordeling: dit is wat de Emerce lezer van deze bedrijven vindt. Wij gaan de beoordeling niet anders weergeven omdat het dan spannender staat of omdat wij dan relevanter zouden zijn.
Wanneer zouden we dan relevanter zijn? Als wij een absolute shortlist zouden maken? Een top 5? Hoe gaan we dat doen, want elke situatie is anders.
De lijst heeft zijn relevantie omdat het weergeeft welke bedrijven de Emerce lezer kent en goed werk vindt leveren. Je hebt dan tenminste al een onderzochte voorselectie.

Heb vanuit Relatieplanet met volle tevredenheid samengewerkt met Netivity. Dus ik vertrouw dit onderzoek wel 🙂 Ook de winnaar in Media – Publishers vind ik terecht 😉

Ieder jaar weer dezelfde discussie over de Top100. Het komt met name door de ‘winnaars’. Zij vermelden vol bravoure dat zij ‘volgens Emerce nummer 1, nummer 2, etc zijn.’ Mogelijk helpt het door de lijst simpelweg te beperken tot de top 3 per categorie. Lekker belangrijk dat 6 bedrijven 4,5 ster hebben.

Sorry hoor maar wie geeft hier, behalve de winnaars, nog aandacht aan deze lijst. Hij slaat nergens, op, elk jaar niet. Experian staan als laatste als email marketing bureau, das gek want ze opereren helemaal niet in de NL markt dus hoe komen ze uberhaupt in die lijst door. Zo kunnen we er vast nog meer uit halen qua gekkigheid.

Zo noem je een Salesforce Marketing Cloud als email software pakket, nou sorry hoor maar dan heb je het niet begrepen. Om het vervolgens in dezelfde adem te noemen met een Clang, Mailplus of Mailchimp, hahaha.

Alle benoemde toppers gefeliciteerd! Geen idee waar deze lijst op gebaseerd is, maar ik vraag me ieder jaar weer een ding af: waar zijn de zzp’ers, de hardwerkende en professionele eenpitters? Zie veel bureaus in deze lijst voorbij komen maar zelf ben ik eenmanszaak en win toch echt met regelmaat pitches bij (grote) merken en bedrijven van deze geroemde en genoemde bureaus!

@Emerce, misschien iets om mee te nemen in de lijst volgend jaar??? Heb dan misschien (nog) niet zo’n fancy bureaunaam maar durf die strijd in kwaliteit écht wel aan 😉

Bijzonder om Rubicon Project in het lijstje van Demand Side Platforms tegen te komen.

@Corinne

ZZP’ers zijn zeker belangrijk in onze sector, maar om de Emerce 100 niet nog groter te maken is dat misschien is iets voor een apart project. Leuk idee.

Mijn LinkedIn en Facebook stromen vol met bedrijven die claimen de nummer 1 uit de Emerce 100 zijn. Als ik inzoom op de onderzoeksmethodiek, plaats ik toch mijn vraagtekens. Hoe kan een bureau nu gewaardeerd worden als klanten en ex-klanten beperkt of in veel gevallen totaal niet betrokken worden in het onderzoek. Je kunt dan toch helemaal geen score toekennen aan de kwaliteit van de prestaties?? Het zegt puur iets over de naamsbekendheid en ‘van horen zeggen’. M.a.w. hoe vaker je adverteert en redactionele content plaatst, je score onder de lezers hoger uit zal vallen. Het plat gezegd, adverteer je helemaal suf op Emerce dit jaar en zult onherroepelijk 5 of meer sterren scoren.

Daarnaast vind ik onderstaande verklaring uit de Emerce100 onderzoeksmethodiek ook ronduit vreemd:

“Gezien het beperkt aantal waarnemingen van sommige bedrijven dienen de resultaten als indicatief te worden beschouwd.”

Concluderend met vele andere reacties hierboven. De Emerce 100 is een leuke verzameling waar vrijwel ieder bureau helemaal nuts mee gaat op social media. Emerce geniet naamsbekendheid. Maar de kwaliteit van de lijst is toch discutabel.

Emerce zou de onderzoekmethodiek moeten putten uit (ex)klant ervaringen van de betreffende bureaus. Ik denk dat we in een aantal gevallen een compleet andere score zullen zien.

@Bas
Ja, ervaringen van alleen klanten is een goede opzet, maar het is op deze schaal helaas niet te doen. Het zijn te veel bedrijven en het aantal klanten wat wij kunnen bereiken is te klein / versnipperd. We kunnen het ook niet aan de bedrijven zelf vragen klanten aan te brengen voor onderzoek, geeft te veel mogelijkheid voor positieve bias.
Daarom is het een imago onderzoek, oftewel perceptie en reputatie. Ook belangrijk, denk maar aan het aantrekken van nieuwe klanten of personeel.
Overigens denk ik dat ‘suf adverteren’ niet helpt voor reputatie. Het helpt wel voor naamsbekendheid, dus het aantal beoordelingen. Maar om een goed imago te krijgen is meer nodig, vooral gewoon goed werk leveren en klanten tevreden stellen. Er is natuurlijk wel degelijk een word of mouth effect.
Klanten “totaal niet betrokken” komt overigens weinig voor. Er zijn in de praktijk altijd (ex) klanten die ook beoordelen.

@Kjel
Dank, we gaan het onderzoeken.

Met andere woorden, al die bedrijven die lopen te roeptoeteren dat zij ‘gewonnen’ hebben slaan de plank enigszins mis? Is het dan heel gek dat er genoeg bedrijven zijn die dit niet serieus nemen?

@Sjoerd

Niet serieus nemen vind ik lastig te begrijpen. Er wordt door echt heel veel lezers van Emerce een uitspraak gedaan over het imago van heel veel bedrijven in deze markt. Dat gebeurt volgens een degelijk onderzoek. Dat kun je niet zomaar diskwalificeren. Misschien heb je zelf een andere mening over die bedrijven, maar dit is wat er uit komt als je veel mensen vraagt wat zij vinden. Je kunt het ook niet bagatelliseren omdat bedrijven blij zijn met de resultaten en dat communiceren.

“Gewonnen” is overigens niet de juiste term. Men mag de feiten melden “het bedrijf heeft (x) sterren” of “het bedrijf staat bij de vijf beste beoordeelde bedrijven”. Alleen indien er 1 bedrijf bovenuit steekt met de meeste sterren in zijn categorie, kun je spreken van ‘het bedrijf met het beste imago”.

Wij timmeren al 22 jaar aan de weg. Vanuit Friesland de wereld veroveren zeg maar. Wij volgen de Emerce 100 al 12 jaar en vinden het een prachtig initiatief dat inmiddels is uitgegroeid tot icoon in het wereldje. Grote complimenten dus voor Emerce dat er jaarlijks een publicatie is die zoveel rumour around the brand genereert. Dat is terecht om jaloers op te zijn. Goed gedaan dus en ga zo door!

Verder prachtig om tussen de bureaus te staan, wat ons betreft in het goede lijstje en met 5,5 ster staan we met 3 vakbroeders bovenaan dus zeggen wij #1 rated in de Emerce 100. Als bescheiden Friezen hebben we er maar #1 in e-business van gemaakt want dat bekt wel zo lekker. Ja wel leren het nog wel eens 🙂

Oja we hebben jaren niet in de lijst gestaan. Dat vonden we heus vervelend, maar niet zeuren gewoon harder werken aan je merk en imago zou ik zo zeggen. Gewoon door werk te maken dat impact heeft en resultaat levert.

Aan alle winnaars en genoteerde partijen in de Emerce 100 wil ik zeggen: “Van harte gefeliciteerd met jullie goede imago in de branche en ga zo door”. Ate van der Meer Snakeware.

“Kobalt is weer terug in het lijstje”?? -> Kobalt is jaren geleden samengegaan met Carat en bestaat niet meer als label… Gelukkig staat Kobalt wel boven Carat in het lijstje.

In de categorie “e-commerce software cloud-based” staan geen Demandware/Salesforce Commerce Cloud, Oracle Commerce Cloud en Netsuite.

Dan is er wel een categorie ‘open source e-commerce software’ maar geen categorie ‘e-commerce software’ waar je alle gerenomeerde namen zou mogen verwachten: Hybris, Intershop, IBM websphere commerce, Oracle Commerce (ATG), etc.

@Gijs: Dan slaan jullie de plank m.b.t. e-commerce software redelijk mis….

@903rtz
Demandware, Oracle, Netsuite, Hybris, Intershop, IBM websphere had inderdaad opgenomen moeten worden. Ik heb onderzocht hoe dit komt. Blijkt dat we dit lijstje wel hadden liggen, maar het is misgegaan in de uitrol van het onderzoek. Had niet mogen gebeuren! Pakken we volgende keer op.

@Gijs, we vinden het jammer dat Webtrekk totaal ontbreekt in het lijstje van Analytics software. Aantal grote en middelgrote toonaangevende bedrijven in Nederland maken inmiddels gebruik van Webtrekk Analytics . Gemiste kans?

@Fred
Webtrekk is onderzocht, maar er zijn niet voldoende beoordelingen om te mogen publiceren. Bij een te lage n worden de resultaten door Motivaction niet betrouwbaar genoeg geacht.

Het is een imago-onderzoek. Dus kennen te weinig bedrijven je (omdat de klantenkring simpelweg wat kleiner is) dan zul je niet in de lijst voorkomen. Het zegt dus niets over de kwaliteit die je levert, die kan vele malen beter zijn dan de bedrijven/tools die nu vermeld worden. Dus, ga adverteren – en met name in de Emerce – en volgend jaar zul je ongetwijfeld in de lijst voorkomen 🙂

@Sjoerd
Het klopt wat je zegt. Imago is niet altijd in sync met klanttevredenheid.
Maar imago is ook niet hetzelfde als naamsbekendheid.
Adverteren is prima voor bekendheid, echter voor een goed imago zul je meer moeten doen.

Is er een definitie lijst beschikbaar wat jullie precies verstaan onder de genoemde categorieen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug