E-sites lanceert opent usabilitylab voor eyetracking

E-sites lanceert in samenwerking met Fingerspitz in West-Brabant een open usabilitylab voor eyetracking onderzoek. Met eyetracking-apparatuur registreren men met oogbewegingen het navigatiegedrag van testpersonen.

Eyetracking-onderzoek biedt naast alle webanalytics een completer beeld van websitegebruik. De focus van de ogen, de kijkrichting, paginaonderdelen die volledig overgeslagen worden, alles wordt opgeslagen. Dat geeft nieuwe inzichten, over de context en structuur van een website bijvoorbeeld of over het effect van foto’s, video’s, kleuren of (afwijkende) lettertypes.

E-Sites zegt de eerste te zijn in West-Brabant met eyetracking-apparatuur.

1 Reactie

Een ‘open’ lab lijkt interessant maar brengt risico’s met zich mee. Het aanschaffen van eyetracking apparatuur is niet heel spannend. De bediening ervan is spannender evenals de methodiek zelf. Dat begint al met de selectie van de juiste respondenten. Hoe worden ze geïnstrueerd? En dan de toegepaste interviewtechniek. Het toepassen van het Think Aloud Protocol tijdens eyetracking sessies is in sommige gevallen zinvol, maar ‘vervuilt’ het echte kijkgedrag. Helaas passen de meeste bureaus het Think Aloud protocol toe, terwijl het achteraf interviewen aantoonbaar meer usability knelpunten aan het licht brengt. En dan de analyse. Daar kunnen veel incorrecte conclusies uit getrokken worden als je het analyseprogramma niet goed machtig bent. Het snappen van eyetracking data en de juiste conclusies trekken, heeft te maken met ervaring en het veelvuldig doen en daar wringt hem nu juist de schoen (en dat rijmt).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug