Deel dit artikel
-

EU zet Google de duimschroeven aan

Er waait een gure wind voor Google in Brussel. De nieuwe Eurocommissaris Günther Oettinger, de opvolger van Neelie Kroes, heeft afgelopen week gezegd dat er een einde moet komen aan de dominantie van het internetbedrijf. Oud-minister van economische zaken Margrethe Vestager, de nieuwe Mededingingscommissaris, sluit verdere stappen niet uit.

De Europese Commissie vindt het bezwaarlijk dat Google negentig procent van de Europese markt voor zoekmachines in handen heeft. Concurrenten als Microsoft, Expedia, Oracle en Nokia klagen dat Google misbruik maakt van zijn positie. Mediaconcerns als Axel Springer en News Corp hebben ook zo hun bedenkingen. Al deze bedrijven vinden dat de EU veel te aardig is geweest voor Google, die immers ook voor werkgelegenheid zorgt.

Google heeft een pot met 100 miljoen dollar (bijna 75 miljoen euro) gereserveerd voor investeringen in veelbelovende Europese internetbedrijven. Google vestigt zich met een datacenter in het Nederlandse Eemshaven.

De EU wil Google ook te vriend houden en voelt weinig voor een jaren slepende affaire zoals met Microsoft, die uiteindelijk vanwege zijn dominante positie op het gebied van webbrowsers een megaboete moest betalen.

De voorzichtige aanpak heeft ook een keerzijde. Tot dusverre heeft de EU de gigant niet kunnen temmen. Toegegeven: de EU gromde in januari ook al dat Google de ‘concurrentievervalsende’ presentatie van zoekresultaten moest stoppen. Eurocommissaris Joaquin Almunia van Mededinging gaf Google toen nog enkele weken en dreigde met boetes van 4 miljard euro. Weken werden maanden. Pogingen om een ‘onderhandelde schikking’ te treffen over de zoekresultaten hebben niets opgeleverd.

Maar er lijkt een verandering op komst. Google wordt van alle kanten onder druk gezet. Er liggen nieuwe voorstellen met betrekking tot de wijze waarop Google persoonsgegevens verwerkt. Duitsland is nog strenger: het constateert dat Google de op dit gebied de wetgeving overtreedt en zijn koers moet wijzigen. Thomas de Maizière van Binnenlandse Zaken wil Google zelfs verbieden klantgegevens om te zetten in ‘persoonlijkheidsprofielen’.

De bestuurlijke wisseling van de wacht in Brussel zou echter ook wel weer wapengekletter kunnen zijn. Europese voorstellen om Google op te splitsen liepen ook al eens spaak.

Google ziet de bui overigens wel hangen: het zou zijn lobbyactiviteiten in Brussel inmiddels hebben verdubbeld. Bestuursvoorzitter Eric Schmidt is een tegenaanval begonnen en publiceerde een opinie-artikel waarin hij stelt dat Europolitici innovatie tegenhouden. ‘Europa moet disruptie accepteren en omarmen’.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

KoalaBear

Concurrenten klagen, omdat ze zelf geen succes hebben. Google klinkt gewoon te handig en is een werkwoord geworden. Groot deel van hun succes, daarnaast hadden ze in het begin zoekresultaten van veel hogere kwaliteit.

sjoerd

Fijn dat Microsoft wordt aangehaald als vergelijkbaar geval. Volgens mij maakt(e) Microsoft het praktisch onmogelijk om gebruik te maken van software van anderen. Google heeft door te innoveren en een goed product neer te zetten een absolute toppositie verworven. Niemand is verplicht gebruik te maken van Google, maar iedereen doet het wel. Waarom? Er is geen goed alternatief. Alle partijen die lopen te zeuren dat Google haar producten promoot ten koste van andere partijen: ga lekker adverteren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond