Deel dit artikel
-

Europa: Google moet Fitbit-data delen met derden

De Europese Commissie wil dat Google gebruikersdata van Fitbit-klanten met derde partijen deelt en zelf terughoudend is met intern gebruik. Anders zou de Fitbit-overname rood licht kunnen krijgen.

Dit zijn twee grote concessies die de Europese Commissie aan Googel vraagt om haar goedkeuring te krijgen. Het is nog maar de vraag of het technologiebedrijf hierin mee gaat. Mocht Europa de onderhandelingen tot het uiterste drijven en een langdurig onderzoek houdt dan kan het uiteindelijk met lege handen komen te zetten.

De Financial Times beschrijft vandaag het schimmenspel dat in Brussel plaatsvindt. De hoofdrolspelers zijn het dagelijks bestuur van Europa, Google en marktpartijen die bezorgd zijn over de voorgenomen transactie. Dat zijn bijvoorbeeld de Europese consumentenbonden (BEUC) en Consumer Federation of America. Los van hen heeft iedereen die zich als belanghebbend beschouwt afgelopen weken kunnen deelnemen aan een consultatie om zijn mening te geven.

Europa vreest dat Google met nóg meer consumentendata dominanter wordt op de zoek- en reclamemarkt. Vandaar de eis Fitbit-data niet voor die doelen te gebruiken. Consumentenorganisaties vrezen (PDF) op hun beurt dat Google hiermee ook nog eens een sturende machtsfactor wordt op de markt voor digitale gezondheidstoepassingen.

Google heeft eerder al toegezegd de Fitbit-data niet te zullen gebruiken voor reclamedoeleinden, maar dat gaat Europa niet ver genoeg.

De Europese Commissie heeft tot 8 augustus de tijd om zijn positie jegens de voorgenomen overname in te nemen. Aan de ene kant kan dat een formeel onderzoek naar marktmacht opleveren, aan de andere kant een akkoord onder voorwaarden en toezicht.

Foto: janitors (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond