Deel dit artikel
-

Facebook erkent dat aanpak nepadvertenties moeilijk is

Facebook kan het gezicht en de naam van John de Mol niet uit nepadvertenties filteren, zo betoogde de advocaat van het sociale netwerk vanmiddag in de rechtbank. De Mol wil dat Facebook actie onderneemt tegen bedrieglijke advertenties voor bitcoinbeleggingen waarin zijn naam wordt misbruikt.

Volgens Facebook mag het wettelijk niet wat De Mol wil: om zijn gezicht en naam uit nepadvertenties te filteren, zou al het verkeer gemonitord moeten worden.

Het probleem is dat de oplichters razendsnel advertenties veranderen van ‘onschuldige’ advertenties tot oplichtingssites nadat de advertentie is beoordeeld.

De belangen van De Mol zouden ‘nihil of zeer beperkt’ zijn en in geen verhouding staan tot de belangen van de gebruikers van Facebook. ‘Want een filter heeft impact op advertenties voor iedereen’.

Facebook lijkt ook niet te willen meewerken aan het verstrekken van gegevens van de adverteerders.

De Mol en Facebook gaan voorlopig rond de tafel. Voor 19 juni wordt besloten of alsnog vonnis wordt gevraagd.

Duncan Lawrence, Marco Borsato en Waylon hebben ook recentelijk een sommatiebrief naar Facebook gestuurd.

Foto Talpa

Deel dit bericht

2 Reacties

Wouter

“Facebook erkent dat aanpak nepadvertenties moeilijk is” wat een non-nieuws dat is al jaren bekend. Dat Facebook niet zelf actiever achter die oplichters aan gaat is wat mij betreft veelzeggend. John gaat zijn neus nog hard stoten aan de Facebook gigant. ironisch aangezien hij zelf een data imperium a la Facebook wil opbouwen en zelf totaal nog niet compliant is met de AVG.

Ad anoniem

Wat doet die jorik nou weer op deze foto? Krijgt hij een programma waarin hij lekker kan opscheppen en patsen over z’n jaaromzet?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond