Deel dit artikel
-

‘Facebook moet duidelijker zijn over doorspelen persoonlijke informatie’

Facebook is onduidelijk over het doorspelen van persoonlijke informatie van haar gebruikers aan adverteerders. De Consumentenbond wil dat hier een einde aan komt.

Consumenten die op een advertentie op Facebook klikken, vertellen – vaak zonder het zelf te weten – aan een bedrijf dat zij interesse hebben in geadverteerde producten of diensten, maar geven daarmee ook mogelijk persoonlijke informatie prijs.

Wanneer een gebruiker een advertentie voor een zorg- of levensverzekering aanklikt, kan het zomaar dat hij tegelijkertijd ongemerkt aan de verzekeraar doorgeeft dat hij een chronische ziekte (als ‘interesse’) heeft. Al vanaf een paar cent kan iedereen gebruikmaken van die persoonlijke informatie, ook privépersonen, zegt de bond.

Facebook analyseert waar gebruikers op klikken, wat ze ‘liken’, delen en welke websites ze bezoeken, en maakt die informatie eenvoudig toegankelijk voor adverteerders. ‘Fethullah Gülen’ en ‘anonieme gokkers’ zijn bijvoorbeeld door Facebook bepaalde trefwoorden waarop een adverteerder zich kan richten.

Het maakt niet uit welke instelling de gebruiker kiest: delen met iedereen, met alleen vrienden of met niemand; Facebook-adverteerders kunnen persoonlijke informatie gewoon opvragen, inzien en opslaan.

De Consumentenbond vindt de informatie hierover aan gebruikers zwaar onvoldoende. Bij advertenties toont Facebook in de rechterbovenhoek een piepklein pijltje. Dat geeft de optie ‘Waarom krijg ik deze advertentie te zien?’. Facebook somt vervolgens maximaal twee algemene selectiecriteria.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Eric

“Het maakt niet uit welke instelling de gebruiker kiest: delen met iedereen, met alleen vrienden of met niemand; Facebook-adverteerders kunnen persoonlijke informatie gewoon opvragen, inzien en opslaan.”
OMG & WTF! Dit is echt bespottelijk. Pure misleiding van Facebook. Tijd om Facebook maar eens vaarwel te gaan zeggen.

Sign

Beetje laf om hier het woord ‘doorspelen’ te gebruiken. Facebook is business en de juiste benaming is volgens mij gewoon ‘verkopen’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond