Deel dit artikel
-

‘Facebook is de nieuwe Google’

Google gaat de volgende slag in technologie missen en wordt minder relevant. De recente kwartaalcijfers zijn daarvan al een voorbode. Dat zegt analist Ben Thompson van het blog Statechery. De volgende Google is al gearriveerd en heet Facebook.

De voorbeelden zijn talrijk: ooit legendarische namen uit de ICT-wereld als Wang en Digital Equipment zijn compleet verdwenen. Anderen hebben grote problemen om relevant te blijven: Hewlett Packard splitst zich in tweeën en Microsoft heeft de greep op mobiele markt al grotendeels verloren.

Het volgende slachtoffer zou volgens Thompson wel eens Google kunnen zijn, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen. In heel 2014 boekte Google immers nog altijd een winst van 14,4 miljard dollar, terwijl de omzet 19 procent hoger uitkwam. Google beheerst driekwart van de zoekmarkt en is het bedrijf achter zeer succesvolle formules als Android en YouTube.

Maar achter de schermen zijn de eerste scheuren duidelijk zichtbaar. De belangrijkste bron van inkomsten, zoekadvertenties, groeit nauwelijks nog. Al vijf kwartalen maakt Google de voorspellingen van analisten niet waar. De koers van het aandeel is vorig jaar met 8 procent gedaald.

En hoewel Google allerlei technologieën ontwikkelt, van zelfsturende auto’s tot de meest extravagante robots, slaagt Google er maar niet in om daar geld mee te verdienen. De recente flop van Google Glass is daarvan een pijnlijk voorbeeld.

Negentig procent van zijn omzet van Google komt van advertenties en het grootste deel daarvan staat op zijn zoekpagina. In 2014 verkocht Google voor 45 miljard dollar aan zoekadvertenties. Dat is maar een klein deel van de wereldwijde advertentiemarkt van 550 miljard dollar. En het gros daarvan gaat weer naar merkreclame.

Thompson verwacht dat online reclame in de toekomst meer op die van televisie zal lijken. Niet bedoeld voor directe verkoop, maar om merkbekendheid te stimuleren. Internet platforms als Facebook, Snapchat en Pinterest lenen zich daar veel beter voor. ‘Google ontwikkelt geen ervaringen waarin merken kunnen floreren, maar zit in de hoek van transacties. Je gaat naar Google om te zoeken of naar Google Maps om een adres te vinden, handelingen waarop de contextuele advertenties zijn afgestemd.’

Google ziet dat uiteraard anders. YouTube is het platform dat de brandingdoeleinden van bedrijven wel kan realiseren. Google heeft daarvoor zelfs het BrandLab in het leven geroepen. Het geeft technieken in huis om de effectiviteit van reclame te meten. Technieken die echter niet uniek zijn.

Facebook slaagt er volgens Thompson veel beter in om tv-adverteerders te overtuigen om hun brandingbudgetten bij televisie weg te halen en die online te besteden. Facebook verkocht vorig jaar voor 11,5 miljard dollar aan advertenties, 65 procent meer dan in 2013. En het merendeel van die advertenties werden op een mobiel apparaat bekeken. Nu laptops en desktops worden ingeruild voor mobiele apparaten lukt het Google steeds minder goed om traditionele zoekadvertenties te verkopen.

Het missen van die brandingmarkt wil niet zeggen dat Google meteen zal verdwijnen, maar de enorme investeringen van Google in R&D hebben tot nu toe geen nieuwe inkomstenbronnen opgeleverd, zoals dat ook bij Microsoft het geval was. Die leunde jarenlang op Windows software die aan belang inboet. Marktdominantie is volgens Thompon ‘dodelijk voor vernieuwing’.

Deel dit bericht

10 Reacties

Marcel

Als er een bedrijf goed is in innovatie, dan is het Google. Het commercieel sucdes van hun zoekmachine valt echter moeilijk te overtreffen. En over 10 jaar zie ik mij nog niet zonder zoekmachine kunnen. De vergelijking met bedrijven die volledig verdwenen zijn is dus een beetje stemming makerij. Mijn voorspelling? De blog van Ben Thompson zal over 10 jaar wel eens verdwenen kunnen zijn door de concurrentie van Facebook.

Paul Haarman

Dit lijkt me toch een VEEL te voorbarige conclusie. Ik denk dat Facebook wel profiteert van traditionele off line adverteerders die vanuit de print eerder naar Facebook stappen dan naar Youtube of Google Display. Zij denken dat ze via Facebook beter aan branding kunnen doen, wat ik overigens betwijfel. Ik verwacht dat hun volgende stap wel eens video-advertising via Youtube zou kunnen zijn of (minder sexy, maar doeltreffend) adverteren via de zoekresultaten van Google met AdWords, wel of niet samen met Display. Vanuit Facebook zie ik niet zoveel bedreiging voor Google. Sterker nog, ik denk dat het eerder andersom is. Wanneer we het over bedreigingen voor Google hebben zitten die meer in de Search-hoek,de core-business van Google, en daar is alles nog erg stil. Wellicht dat het Franse Qwant een vuist kan maken, maar ook dat valt te bezien.

Arnoud

Er kan net mo makkelijk een blog worden geschreven waarin wordt beweerd dat Facebook er over 10 jaar niet meer is. Die kans lijkt me eigenlijk groter dan hetgeen deze schrijver beweert. Dit lijkt me meer een leuke kop om je blog gelezen te krijgen.

corne

Interessante inzichten
Goed commentaar
Ik zou denken in 12 kwartalen in plaats van eeuwigheid

Jarno Duursma

Interessante gedachte, hoewel er volgens mij feiten bij een gedachte worden gezocht. Desalniettemin interessante materie.
Vergelijking met Microsoft loopt volgens mij mank omdat zij juist niets aan innovatie hebben gedaan en Google wel. Euro’s komen vanzelf.
Ook het idee dat Google Glas is ‘mislukt’ vind ik nogal snel. Er zijn fouten gemaakt, maar dat dit soort wearables gaan uiteindelijk sterk groeien denk ik.

Franklin

Een bedrijf als Microsoft is wel altijd blijven innoveren in mijn beleving, misschien door het overnemen van innovatieve bedrijven, maar dat doen grote bedrijven nu eenmaal. Wat je ziet bij Microsoft is dat de ingeslagen weg van Windows 10 de goede kant opgaat en zeker marktaandeel gaat terugpakken in de mobiele sector (Hololens is overigens ook interessant). M.a.w. een groot bedrijf wat even wat ‘minder’ (14,4 mld, ok) gaat hoeft echt niet verder weg te zakken. Dit gaat ook niet gebeuren m.i. bij Google. Bij innoveren hoort ook dat een groot percentage flopt. Ik ben het eens met Marcel dat Google hier juist heel goed in is. Sterker nog ik denk dat Google een sterkere formule heeft in vergelijking met Facebook. Wat doet Facebook eigenlijk bijvoorbeeld in de B2B markt? Helemaal niets! Als iedereen kloon x van Facebook leuker vind is het bedrijf weg (zie Hyves). Een toekomst van een bedrijf kan je echt niet halen uit de reclameinkomsten.

Nico Oud

Persoonlijk zie ik Google ook niet zomaar verdwijnen. Het is een stuk minder trendgevoelig dan een social media platform. Ook Facebook zal niet snel verdwijnen, maar die kans acht ik zelf wel groter. Dat heeft vooral te maken met kinderen niet op hetzelfde social media platform als hun ouders willen zitten. Daardoor verplaatst de massa zich steeds naar een nieuw social media platform. Ik vermoed dat kinderen minder moeite hebben met het gebruiken van dezelfde zoekmachine als hun ouders 😉

En Google is misschien minder interessant voor het branden, maar voor e-commerce gerelateerde website/webshops is Google nog steeds van levensbelang.

Conclusie… prikkelende titel en interessante visie, maar wel behoorlijk speculatief.

klaas

Misschien heeft de combinatie van die twee partijen wel de toekomst? Het vinden van informatie via mensen. Dit is precies waar Facebook steeds groter in wordt en Google erg veel moeite heeft. Waar wij van ZEEF denken dat de advertenties naar toe gaan is veel meer afgestemd op de mensen die de informatie lezen op het blog. Nu zie je heel veel advertenties, inclusief Adsense, en die hebben totaal niets met het onderwerp van het article te maken? Dit verbaasd me nog steeds. Wij hebben aangetoond met onze widgets dit tot wel 15x beter kunnen dan Google, alleen maar omdat een mens de advertentie bij de blog content gekozen heeft en niet anders om. De nieuwe Google is niet facebook maar een combinatie van Facebook,Twitter, Wiki en Google en is dus ZEEF, we filteren het internet via mensen! Deze gedistribueerde directory is de nieuwe toekomst.

Als je beweert dat Google van de hele advertentie markt maar 10% heeft en dat dit niet veel is dan weet ik het ook niet meer wat wel veel is. Hoeveel procent van de markt kun je dan hebben 80% zoals ze nu hebben van de search markt?

Niek

Facebook is de nieuwe Google+ Is misschien meer realistisch. Maar Facebook vergelijken met Google is onmogelijk.

Alexis van Dam

Interessante gedachtegang. Of het de waarheid gaat worden moet worden bezien.
Google Glass is voor nu mislukt. Daarentegen is Android wel een succes (maar draagt niet heel veel bij aan de omzet). Feit blijft dat de grootste inkomensstroom wel aan advertenties is gerelateerd, juist op dat stuk is weinig innovatie. Natuurlijk heeft Google R&D een aantal mooie producten, echter op dit moment dragen die nog niet bij aan de omzet.
Of Facebook de rol van Google gaat overnemen vraag ik me af. Facebook zit in een heel ander segment (sociaal netwerk) en heeft zijn eigen uitdagingen om relevant te blijven voor haar doelgroepen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond