Deel dit artikel
-

Fietsbezorgers Packaly naar Eindhoven, Rotterdam, Den Haag

Last mile startup Packaly opent zijn bezorgplatform volgende week in Eindhoven en Rotterdam en Den Haag volgen spoedig daarna. Winkeliers kunnen online orders binnen een uur naar de klant laten fietsen.

“Het is echt druk. Op piektijden hebben we honderd rijders in Utrecht en Amsterdam“, vertelt Axel Dekker van Packaly. “We zijn een techbedrijf dat software aanbiedt voor webwinkels om pakketjes uit hun lokale voorraad te laten ophalen en bezorgen bij klant. De winkel als warehouse.”

De start-up uit de domstad profiteert van het feit dat veel Nederlanders verplicht thuiswerken en minder de deur uitgaan. In reactie daarop wordt en massa via internet gewinkeld en wil men nog steeds zijn bestelling zo snel mogelijk ontvangen. Ondernemers die slim handelen, zetten alle pijlen op hun online kanaal. Fysieke restaurants, ook de chique, geen thuisbezorgen en openen afhaalbalies. Winkels sluiten de voordeur maar openen de achterdeur voor fietskoeriers.

Dekker: “In deze tijd staat druk op alle processen en zien organisaties waar de knelpunten en problemen zitten. Dat geldt ook voor ons als jong bedrijf. We groeien hard, maar moeten de groei wel balanceren voor de tijd na de crisis.” Te grote groei kan leiden tot overcapaciteit.

Packaly levert zeven dagen per week binnen zestig minuten levering en biedt ook avondlevering aan. Pakketjes worden gemiddeld binnen tien minuten afgehaald en avondleveringen kunnen in het systeem worden gezet tot 17:00 uur voor dezelfde avond. Koeriers werken via een mobiele app en beslissen per bezorging of ze die aannemen. Het bedrijf beëindigde begin dit jaar de publieke proefperiode waarin het zijn techniek, organisatie en processen testte.

Net zoals Fietskoeriers.nl ziet de start-up een explosie in het aantal aanmeldingen van bezorgers, maar ook van het aantal aansluitingen bij winkels en orders. “Qua orders zijn we met een factor twee à drie gegroeid.”

De nieuwe bezorgdienst Budbee ziet ook een duidelijke opwaartse trend in het logistieke volume. General manager Nederland Jørgen Höppener: “Ik een toename in het aantal thuisbezorgingen en ophalen van retouren aan huis, met name gedreven door specifieke sectoren zoals cosmetica, medicijnen, levensmiddelen, doe-het-zelf en consumentenelectronica. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat mensen minder geneigd zijn naar de winkel of afhaalpunten te gaan. We zien een duidelijke stijging van de totale volumes voor Budbee, tot bijna vijftig procent boven onze prognose voor maart.”

Höppener signaleert dat in de e-commerceketen de fulfillment en capaciteit bij bezorgers duidelijk twee knelpunten zijn. Bij PostNL wordt het zichtbaar dat er vertraging ontstaat bij het bezorgen van pakketten. Daar staat tegenover dat er veel meer mensen thuis zijn en er weinig pakjes bij buren worden afgegeven of retour magazijn gaan.

“Bij ons zie ik dat risico als beperkt. We zijn gewend aan volatiele markten, waarbij e-commerce uiteraard sterke seizoensinvloeden heeft, zoals Black Friday. Sterker nog, we helpen graag om extra capaciteit te verzorgen voor webshops die momenteel last hebben van beperkte capaciteit bij hun bestaande vervoerders. Onze operatie in Nederland is gebouwd om snel op te schalen en gezien de fase waarin we ons bevinden kunnen we met gemak deze piek opvangen.”

Budbee huurt vervoerscapaciteit bij derde partijen en bouwt, net als op thuismarkt Zweden, een eigen vloot van elektrische bezorgbussen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond