Deel dit artikel
-

FNV: ‘Pak misstanden bij pakketdiensten aan’

Het wordt tijd dat de overheid de wantoestanden bij de pakketdiensten gestructureerd aanpakt. Dat zegt de FNV die hierover de afgelopen jaren meerdere keren bij de overheid aan de bel heeft getrokken.

De pakketdiensten onttrekken zich aan de regelgeving in de transportsector, zegt FNV-bestuurder Willem Dijkhuizen. ‘De sector werkt veel met zelfstandigen. Daarbij is de controle moeilijker dan bij werknemers. En als bedrijven wel werknemers in dienst hebben, ontduiken ze de cao.’

De FNV deed het afgelopen jaar onderzoek naar de cao-naleving bij bijna honderd pakketbedrijven. Geen van deze bedrijven leefde de cao correct na. De bedrijven zelf geven aan dit niet te kunnen, omdat de tarieven die zij van de grote pakketvervoerders krijgen veel te laag zijn.

Er bestaan vestigingseisen voor de transportsector en voor voertuigen met een laadvermogen boven 500 kilo. De FNV wil dat deze ook gaan gelden voor vervoer met personenauto’s en bestelbussen. Daarnaast moet schijnzelfstandigheid in de pakkettensector nu eindelijk eens aangepakt worden.

FNV denkt dat er zo’n 30.000 mensen in deze sector werken. Het gaat om duizenden grotere en vooral kleine bedrijfjes. Dat aantal gaat de komende jaren nog enorm groeien. Voor de FNV is het ‘vechten tegen de bierkaai’. ‘Als we tien bedrijven aanpakken, worden op een andere plek weer tien nieuwe opgericht.’

Deel dit bericht

1 Reactie

van Manen

Het probleem is inderdaad dat pakkettenvervoerders het niet
redden omdat zij volgens de verplichte richtlijnen van de CAO Beroepsgoederenvervoer moeten betalen, maar de opdrachtgevers (Postnl, DHL, GLS en DPD) de vervoerder daar niet naar betalen, zij gaan er vanuit dat de vervoerder zijn personeel wel zal uitbuiten om te overleven. (geen ATV dagen, geen vakantie geld, geen overuren, geen verblijfskosten, vastgeld betalen, geen zaterdag 150% uren betalen of het personeel niet aansluiten bij pensioenfonds…) de opdrachtgevers zijn uitbuiters! Als een bedrijf omvalt dan staat de volgende (niet beter wetende) vervoerder weer klaar die neemt het personeel van de failliete vervoerder weer over en alles begint weer opnieuw totdat deze vervoerder weer failliet gaat en zo gaat het al jaren, als je volgens de CAO regels werkt dan overleef je niet, en anders heb je de controle instantie FNV/CNB op de stoep staan, dan moet je nabetalen + boete en dan ben je ook failliet.

Als de pakketdichtheid in een postcodegebied toeneemt gaat het tarief naar beneden maar als de brandstofkosten, voertuigkosten, CAO loon of CAO treden omhoog gaan dan komt er niets bij.
Langdurige contracten?? max een 1 t/m 3 maand contract, ben je lastig dan lig je eruit en dan zit je daar met je medewerkers die je bij het geven van ontslag een transitievergoeding moet betalen of je gaat failliet, dus je staat met de rug tegen de muur, lastig zijn is geen optie.

Met andere woorden ze halen je binnen, laten je groeien, gaan minder betalen en dan is er geen weg meer terug, dan is het de keuze of je personeel belazeren of failliet gaan, uiteindelijk gaan de meeste bedrijven dan ook failliet (meestal ook prive), dus alles weg en aan de bedelstaf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond