Deel dit artikel
-

Forrester: ‘Facebook is geen sociale klantrelatie’

De dominantie van Facebook en Twitter in social marketing is voorbij, stelt marktonderzoeker Forrester. Het raadt bedrijven aan zich meer te richten op specialistische sociale omgevingen en, niet te onderschatten, de eigen mediakanalen.

Op Facebook ziet maar twee procent van de fans van topmerken de berichten die de betreffende bedrijven publiceren. Het interactieniveau is dramatischer: 0,073 procent van de fans van de grootste merken zoekt de interactie op. Ontwikkelingen bij Facebook zorgen ervoor dat die percentages komende tijd alleen maar zullen dalen.

Hoewel online marketeers aanzienlijke energie steken in hun activiteiten op social platformen dient het moment zich aan dat ze zich afvragen of dat de investering nog wel waard is.

‘Nee’, zegt Forrester Research, ‘denk beter na over je contactstrategie’.

Concreet wijst de onderzoeker zijn klanten er in een nieuw rapport op dat fans van een merk beter en vaker interageren op specialistische blogs en communities. Bedrijven zouden die sociale omgevingen moeten zoeken waar de interactie tussen gebruikers hoger ligt. Instagram is een voorbeeld, maar even goed is een forum als, bijvoorbeeld, Tweakers een logisch contactpunt.

De website van een merk, e-mail en de mobiele app van een merk zijn drie andere kanalen waar de consument zich net zo lief toe wendt voor contact met een bedrijf.

Forrester: “Twitter en Facebook zijn niet langer het centrum van het universum. We voorspellen niet het einde van Facebook, maar de dominante positie in social marketing is voorbij. Plaats je berichten ook niet exclusief op het ene of het andere netwerk, maar cross-post. Het doet niets af aan de interactieratio’s.”

“Reclamebestedingen bij Facebook en Twitter zullen in de CRM-systemen komende jaren schouder aan schouder komen te staan met loyalty- en e-mailmarketingprogramma’s.”

Foto: Tuomas Puikkonen (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

Annefloor

Nogal een ding om te zeggen dat Social marketing via Twitter en Facebook voorbij is, wanneer er alleen een grafiek van kanaalvoorkeur van dit jaar wordt getoond. Was aandeel dat contact wilde via Twitter / Facebook vorige jaren hoger? En hoe verhoudt Nederlands Social media gebruik zich ten opzichte van dat in Noord-Amerika? Zijn dat vergelijkbare markten? Duidelijk moge zijn dat dominantie (aandeel!) van Facebook en Twitter binnen Socials minder wordt doordat er allerlei initiatieven (oa vanuit klant) zich aandienen zoals fora, apps etc. Vraag is dan: hoe ga jij als bedrijf je klanten ook via die kanalen bereiken en servicen?

Walter Kort

Zoals Annefloor aangeeft is de trend hiermee niet aangetoond al ‘voelde’ we de afname wel.

Overigens wil ik hierbij stellen dat er met dit soort onderzoeken en staatjes altijd veel wordt gerefereerd aan de grote/grotere/grootste merken. Zelf merk ik op dat de kleinere ondernemingen zich dit dan ook aantrekken omdat ze denken dat het hen dan ook niet zal lukken.

Terwijl er voor de kleine ondernemingen juist super veel kansen liggen…als je ‘social’ niet zo aanpakt als de grote jongens.

Gideon

Helemaal eens met Annefloor en Walter. Tevens mis ik de diepte in dit onderzoek. Een aantal vragen die ik graag beantwoord zie:
– Welke landen zijn meegenomen in dit onderzoek?
– Geldt dit ook voor Nederland?
– Klopt het wel dat Facebook en Twitter minder dominant wordt? Het lijkt erop dat Facebook alleen maar dominanter wordt zeker met de komst van Atlas en met het bezit van andere social netwerken zoals Instagram
– Welke organisaties zijn meegenomen in dit onderzoek? Want een interactieniveau van o,o7% is wel erg dramatisch en niet iets wat ik terug zie voor de merken waarvoor ik werk. Uiteraard ook interessant hoe het interactieniveau door Forrester is berekend.

Erwin Boogert

Duidelijke eerste reacties. Kunnen jullie cijfers uit eigen ervaring delen ter referentie?

Dit onderzoek is in veertien landen gehouden voor ‘de grootste merken’. Die worden niet bij name genoemd. De stelling is ook niet dat FBT voorbij zijn maar hun dominantie op dit terrein verliezen.

Priscilla - Fleur - Buckaroo

Over welke veertien landen praten we hier dan??

pva

@gideon

Mijn ervaring is dat o,07% nog vrij redelijk is. Bij kleinere merken is het vaak beter dan grotere merken. Kijk bijvoorbeeld eens bij Hermes; zo’n 2k likes met 2m volgers = 0,001%

Of Nike tussen de 1k en 3k likes en 22m volgers! 0,00009%.

Voor ons werkt facebook ook niet meer. We houden het wel een beetje bij, maar andere social media krijgen voorrang.

Erwin Boogert

Welke netwerken zijn voor jou/jullie nu de betere, pva? Wij zien zelf veel tractie richting LinkedIn bijvoorbeeld, maar dat zal per titel/bedrijf verschillen.

Gideon

@pva & Erwin

Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de calculatie van het interactieniveau. Waar ik naar kijk is de engagement rate volgens Socialbakers. En dan zie je dat bijvoorbeeld KLM 0.112% heeft, een Mercedes NL 0.7%, KFC 0.27% en bijvoorbeeld Nespresso 0.39%.

Als ik kijk naar onze eigen klanten dan ligt de gemiddelde engagement rate tussen de 0.03% en de 0.06%. Voor ons werkt Facebook nog steeds goed, maar afhankelijk per merk en doelstelling. Ook wij kijken verder dan Facebook, als Twitter, LinkedIn, Ingame, Invideo, Google+, Pinterest en Instagram.

Kees

@PVA: 2K likes op 2M volgers is 0,1%
En 2k Likes op 22M volgers is 0,009%

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond