Forse boete voor Lenovo voor gebruik adware op laptops

Computerfabrikant Lenovo heeft alsnog een schikking getroffen met de Amerikaanse toezichthouder FTC en 32 Amerikaanse staten omdat het alweer enkele jaren terug laptops met adware leverde.

Omdat de marges op laptops niet erg hoog zijn, wilde Lenovo extra inkomsten genereren. En wel via adware die op de laptop was geïnstalleerd. Via die software hoopte Lenovo op mooie deals met adverteerders. Als klanten een webwinkel bezochten – zeg bol.com – kon het gebeuren dat men in een scherm een alternatieve aanbieding kreeg te zien.

Om de advertenties te tonen, gebruikte Lenovo een eigen certificaat voor de browser. Die werd zelfs over bestaande certificaten heen geplaatst, zodat browsers niet meer konden beoordelen of sites veilig waren. Ook het gebruik van encryptiesleutels was niet al te handig aangepakt, waardoor kwaadwilligen de computer theoretisch geheel konden overnemen.

Lenovo gaf naderhand toe dat die adware een inschatfout was geweest. Het bedrijf stelde een verwijdertool beschikbaar.

Voor FTC was de kous daarmee niet af. Lenovo krijgt een boete van 3,5 miljoen dollar. Daarnaast moet het de nadrukkelijke toestemming van gebruikers vragen voordat het in de toekomst opnieuw dergelijke software installeert.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug