Deel dit artikel
-

Frankrijk: Google is een dominante marktpartij

De Franse mededingingsautoriteit bestempelt Google met zijn marktaandeel van 90 procent officieel als dominante marktpartij. Daar worden geen maatregelen aan verbonden. Het zoekbedrijf ziet internationaal wel dat zijn klanten vraagtekens gaan stellen bij die dominantie.

De uitspraak van de Autorité de la Concurrence richt zich in het bijzonder op Googles positie op de online reclamemarkt. De Franse toezichthouder ziet de online reclamemarkt als een apart onderdeel van de totale reclamemarkt, waar ook offline kanalen worden ingezet. Gezien Googles marktaandeel van 90 procent vindt de toezichthouder dat Google op de daarmee verbonden reclamemarkt een dominante positie heeft.

Er is volgens de mededingingsautoriteit geen sprake van marktmisbruik. Ze formuleert echter wel een aantal gebieden waar Google op het randje zit. In dit document (PDF) beschrijft ze afzonderlijk de beschuldigingen die aan Google kunnen voorgelegd met betrekking tot diens marktmacht, inclusief de antwoorden en vermelding van lopende juridische procedures.

De Franse stellingname heeft vooralsnog geen praktische gevolgen voor Google. De uitspraak lijkt eerder op een strategische zet van Frankrijk om de macht van het Amerikaanse bedrijf in te teugelen. Er loopt namelijk een inventariserend onderzoek van de Europese Commissie naar Googles marktmacht. Als Europa na afronding daarvan niet besluit om Google aan te lijnen dan doen de Fransen het wel. Dat gebeurt eerst nationaal en kan via beroepsprocedures bij het Europees Hof van Justitie in Luxemburg terecht komen.

Hoewel de procedures over en het onderzoek naar Googles dominante positie zich in Frankrijk en Europa afspelen, klinkt ook elders steeds vaker de vraag of het zoekbedrijf nog eerlijk handelt.

De onvrede richt zich in het bijzonder op de wijze waarop Google zijn eigen diensten voorrang lijkt te geven ten koste van derde partijen. Concreet: in de normale (organische) zoekresultaten van Google verschijnen ook aanverwante zoekresultaten uit de productenzoekmachine Google Shopping. Dat gebeurt op dezelfde wijze waarop resultaten uit Nieuws, Images en Maps daar verschijnen. Door Shopping (begin 2011 in Nederland) zo hoog te positioneren, zakken de organische zoekresultaten met directe verwijzingen naar webwinkels naar onderen.

Een extreme maar realistische consequentie kan zijn dat een winkelier het verlies van zijn positie wil compenseren door meer geld in AdWords te investeren om alsnog hoog in Google te scoren.

Onlangs uitte de directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, Wijnand Jongen, ook al zijn zorgen over Googles dominante marktpositie. “Op een markt met weinig aanbieders gaat de prijs doorgaans omhoog. Die verhoging wordt in de regel afgewenteld op de consument”.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond