Deel dit artikel
-

Gartner: Zelfsturende auto’s de hype van 2015

Zelfsturende auto’s staan dit jaar hoog op de jaarlijkse Hype Cycle van Gartner, ongeveer op dezelfde hoogte als als de Internet of Things. Technieken als 3D-printing, hybride clouds en augmented reality zijn inmiddels aan de onvermijdelijke daling begonnen, maar Virtual Reality veert weer op.

De Hype Cycle is Gartners beroemde verwachtingsmatrix voor nieuwe technologieën. De cyclus oogt als een soort achtbaan: de verwachtingen bereiken doorgaans een piek, waarna het realisme langzaam of juist snel indaalt, meestal omdat de technologie meer belooft dan kan worden waargemaakt. Pas na enige tijd herstelt het vertrouwen zich weer, maar wordt de hype van weleer niet meer gehaald.

Gartner stipt dit jaar zelf drie trends aan die belangrijk worden. Binnen digitale marketing is dat wat het bureau Nexus of Forces (kernpunt van krachten) noemt. Het zijn technieken die mobiel, sociale media en cloud samenbrengen, zoals Internet of Things, hybride cloud en ‘spraak op spraak’-vertaling.

Gartner signaleert ook een trend naar de de convergentie van ‘mensen, zaken en dingen’. Hieronder vallen onder meer 3D-bioprinting (voor orgaantransplantaties), slimme robots, machine learning, cryptomunten, holografische displays en wearables.

Maar het buzzwoord van 2015 lijkt toch ‘autonoom’ te worden. Naast zelfsturende auto’s, waaraan ongeveer elke autofabrikant werkt, zijn dat bijvoorbeeld brein-computer interfaces, robots en biochips.

Zelfsturende auto’s dreigen volgend jaar echter alweer de daling in te zetten. De ontwikkeling daarvan zal vermoedelijk langer duren dan gedacht en fabrikanten lopen mogelijk tegen strenge wetgeving aan.

Deze zomer werd bekend dat de zelfrijdende auto van Google al bij een stuk of dertien ongelukken is betrokken. Slechts één keer heeft de auto van Google zelf een ongeluk veroorzaakt, zo houdt het bedrijf vol. De auto’s van Google hebben in totaal 2,7 miljoen kilometer gereden, waarvan 1,6 miljoen kilometer autonoom.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond