Deel dit artikel
-

‘Gezond eten enorme groeikans voor TakeAway.com’

Gezond eten, vegetarische maaltijden en de Duitse markt. Drie terreinen waar TakeAway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, nog grote groeikansen ziet. Een beursgang moet het geld opleveren om die groeiplannen te financieren.

Gisteren maakte TakeAway.com bekend dat het een beursnotering aan het Damrak zoekt. Dat moet 175 miljoen euro opleveren. Binnenkort maakt de leiding ook details bekend over het voornemen tot een tweede ronde. “Een heel fors bedrag”, aldus CEO Jitse Groen vanochtend.

Het geld uit deze eerste ronde wordt gebruikt om te investeren in groei. In Nederland, zo werd duidelijk, draait de marketingmachine op volle toeren. De spontane naamsbekendheid ligt rond de vijftig procent. Meer marketinggeld zal niet worden uitgegeven. De aandacht hier gaat naar de doorontwikkeling van de IT-systemen en het aansluiten van meer, andere restaurants. “Gezond eten, vegetarisch en meer exotischer restaurants bieden nog enorme groeikansen”, aldus Groen over Nederland.

De grootste groeikansen, in termen van volumes gesproken, ziet het management in Duitsland. Daar is dochterbedrijf Lieferando al marktleider, maar het aantal aangesloten restaurants is relatief gesproken nog beperkt. Groen vergeleek de status met het aanbod van zijn thuismarkt Enschede in de begindagen van Thuisbezorgd.nl, dat nu zestien jaar oud is.

Een andere manier om de markt te doen groeien, ziet Groen in logistieke diensten. TakeAway.com gaat geen eigen netwerk van honderden of duizenden bezorgers opzetten. Niettemin investeert het wel in logistiek. “Om restaurants zonder bezorgdienst toch te kunnen aansluiten, zoals Vapiano in Duitsland. In Nederland verzorgen we in de vier grote steden ook zelf vervoer, en met succes.” Momenteel komt een procent van de omzet uit logistieke diensten, bijvoorbeeld ook voor McDonalds in Wenen.

Ook de IT-systemen bieden nog extra omzetpotentieel. “We beschikken over enorm veel klantdata. Daar maken we nog niet genoeg gebruik van. Denk simpelweg aan suggesties op basis van voorkeuren voor maaltijden. Voor de lange termijn kun je je ook afvragen hoe onze dienstverlening eruit ziet wanneer je enkel tegen een apparaat te praten. Daar moeten we meer aandacht aan besteden”. Een impliciete oproep tot meer IT-sollicitanten.

De Nederlandse voor restaurants gerealiseerde omzet bedraagt 363 miljoen euro. In Duitsland is dat 276 miljoen euro (in de twaalf maanden tot juli 2016). De respectievelijke groeipercentage bedragen dertig en vijftig procent. “Duitsland wordt uiteindelijk groter dan Nederland. Wanneer we dat punt bereiken, weet ik niet”, aldus Groen vanochtend tijdens de toelichting van zijn plannen.

In de markten waar TakeAway marktleider is, dat zijn er vijf, heeft het een marktaandeel van 59 procent (770 miljoen handelswaarde op een totale bestelmarkt (ook offline) van negen miljard).

In 2015 genereerde Takeaway.com bruto handelswaarde voor restaurants van 651 miljoen euro. De eigen omzet kwam uit op 77 miljoen, wat erop neer komt dat het bedrijf rond de tien procent commissie rekent. “Vergeleken met andere bedrijven is dat weinig”, zo gering dat het voor de toekomst een van de knoppen is om aan te draaien om de omzet te maximaliseren. Concrete plannen daartoe zijn er overigens niet.

Winst maakt Groens bedrijf niet. Het brutobedrijfsresultaat kwam over 2015 uit op een verlies van 13,8 miljoen euro (ebitda). De ebitda-marge in Nederland bedraagt 63 procent. De verliezen komen grotendeels door de buitenlandse marketinginvesteringen. In Nederland is dat twintig procent van de omzet, in het buitenland kunnen die nog verder omhoog. Moeten zelfs omhoog om marktaandeel te vergroten. “We investeren in groei van marktaandeel, de winst volgt daarna.” Over twee à drie jaar moeten Duitsland en de rest van het bedrijf een positieve ebitda-marge realiseren.

In Nederland gaat het merendeel van het marketingbudget, circa vijftien miljoen euro, naar offline media als televisie en billboards. “Televisie versterkt het effect van de online mediabestedingen”. Groen zegt dat zijn bedrijf zo groot online reclame inkoopt dat hij de tarieven ziet dalen.

Over een concurrent een potentieel UberEATS zegt hij: “Die rijden taxi op het moment dat mensen willen eten”, waarmee hij zich afvraagt hoe Uber het voedselbezorgnetwerk kan opschalen. Over partijen als Deliveroo en Foodora: “Logistiek is erg ingewikkeld en moeilijk winstgevend te krijgen. Ik denk dat wij het goedkoper dan zij doen.”

Foto: Désirée Keller (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Wim markwat

Thuisbezorgd heeft de afgelopen jaren hun provisies diverse maken verhoogd. Nu blijkt waarom
Daarbij is het van een jong enthousiast bedrijf een arrogante botte starre organisatie geworden
Ik voorspel dit bdedrijf een nieuw aandelen drama.
Er zijn andere bezorgaanbiders en methodes aan het ontstaan De restaurants gaan ongetwijfeld nieuwe goedkopere wegen zoeken

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond