Deel dit artikel
-

Google bevestigt: meeste advertenties niet zichtbaar

Meer dan de helft van online advertenties is niet zichtbaar voor consumenten. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Google.

De slechte zichtbaarheid van online advertenties heeft de laatste tijd steeds meer aandacht gekregen. Sinds oktober hanteert bijvoorbeeld ook IAB Nederland de internationale standaard voor zichtbaarheid of viewability.

Het nieuwe onderzoek bevestigt wat experts al langer vreesden: 56,1 procent van alle advertenties op het Google display platform worden nooit gezien. Er zijn uiteenlopende oorzaken:  een groot probleem volgens Google is dat veel display advertenties net boven de ‘vouw‘ worden geplaatst. Verticaal geplaatste advertenties worden over het algemeen wel goed bekeken.

Bijna alle adverteerders betalen ook voor bannerimpressies die de websitebezoekers niet onder ogen krijgen, of wordt vertoond in een ander tabblad dan degene waar de computergebruiker naar kijkt. Recent Amerikaans van comScore onderzoek liet zien dat dit het geval is bij ruim de helft van de impressies. Google heeft zijn criteria daarom al aangepast.

Branche-organisatie IAB specificeert een advertentie als zichtbaar als 50 procent van de advertentie wordt gezien voor tenminste 1 seconde (afhankelijk van het formaat). Voor video-advertenties geldt een duur van twee seconden.

Kelloggs was een van de eerste adverteerders die zelf onafhankelijk metingen zijn gaan doen, samen met comScore. Uit dat onderzoek blijkt dat lichte verbeteringen in de zichtbaarheid al kunnen resulteren in conversie.

Marktplaats Sharethrough liet deze week overigens weten dat al zijn native advertenties die geautomatiseerd worden ingekocht voor honderd procent zichtbaar zijn. Sharethrough rekent hiervoor een Viewable CPM (cost per viewable impression).

Uitgevers zijn minder enthousiast, omdat ze het aanbod anders moeten gaan waarderen als zichtbaarheid een van de belangrijke criteria wordt.

De huidige Google-studie kijkt overigens alleen naar statische advertenties in het Google Display Network. Later worden ook video en mobiel meegenomen.

Dit bericht is 518 keer gedeeld

10 Reacties

Martine Bakx

Is voor adverteerders simpel op te lossen door niet per view maar per click of sales te betalen? En dat gebeurt toch al op grote schaal? Google adsense draait meen ik volledig op CPC.

Het wordt hier als probleem voor de adverteerders beschreven. Maar het is een probleem van de uitgevers. Zij verdienen minder als advertenties niet worden getoond.

Paul Haarman

Uitgevers zitten ook in een 3-dubbele spagaat tussen weg-klikkend verkeer, gebruiksvriendelijkheid en de belangrijke “stickiness” op de eigen website. Wanneer banners te prominent aanwezig zijn kunnen ze als storend opgevat worden door de gebruiker, wordt er teveel op geklikt neemt de autoriteit van de website voor zoekmachines af en zijn ze niet goed zichtbaar wordt de adverteerder niet goed bedient (en kan het een nefast effect hebben op de bottom-line van het verdienmodel). Het vinden van de juiste balans in het tonen van banners is dan ook een niet te onderschatten uitdaging. Aan de ene kant houdt de Google zoekmachine niet van banners die prominent aanwezig zijn boven de fold, aan de andere kant is dit voor de display adverteerders wel wenselijk. Via AdWords Display wordt in de meeste gevallen gekozen voor het CPC model waarbij de adverteerder op het eerste gezicht niets tekort wordt gedaan (dit in tegenstelling tot de vele CPM banners via andere advertentie-platforms). Toch kun je je ook vragen stellen bij de kwaliteit van kliks op banners die op minder prominente plaatsen staan, bovendien is het branding effect daar minder.

Tomas Hanedoes

@Paul ik ben het niet eens dat in de meeste gevallen via Adwords op CPC wordt ingekocht. De intelligente systemen waarmee de adverteerders inkopen weten precies wanneer CPC meer oplevert en wanneer er geschakeld moet worden naar CPM. Het valt mij op dat zodra er een piek aan bezoek wordt gerealiseerd de inkoopmechanismen automatisch overschakelen naar CPM.

100% zichtbaarheid is mijn inziens een utopie en dat gaat op den duur de uitgevers alleen maar geld kosten. Uit cijfers die Comscore liet zien ligt de gemiddelde visibility van IAB formaten rond de 60%. Het is wel zaak dat uitgevers gaan nadenken hoe ze de visibility van ads kunnen verbeteren zonder dat de bezoeker de dupe hiervan is.

Daarnaast moet je niet vergeten dat sommige inkopers ook bewust inkopen op posities met een lagere visibility want het voordeel daarvan is dat de gemiddelde CPM meestal lager ligt. De veel voor weinig strategie kan voor sommigen nog erg goed uit.

Dennis Kaart

Er wordt heel veel gepraat over visibility door mensen die het niet begrijpen. Het speelt sowieso alleen een rol als zichtbaarheid de belangrijkste doelstelling is van je campagne. Daarbij zijn er voldoende tools beschikbaar om je campagne te optimaliseren op visibility KPI’s. Daarnaast is het voor een publisher praktisch onmogelijk om visibility te garanderen.
Het zou moeten gaan over het effect dat je campagne heeft t.o.v. de ingezette middelen. Binnen online display kan je daarin visibility meenemen als KPI, maar dat is niet de enige belangrijke KPI voor een succesvolle campagne.

Bas

Lang leve adblocker… Er is niets irritanter dan al die reclames overal…

hela

betkend dat nu de prijzen bij google voor hun display naar beneden of juist naar boven gaan?

Koen Gentier

Op zich kan geen enkel medium 100% visibiliteit garanderen (reken ook de onverkochte kranten en tijdschriften, waarvoor je als adverteerder evenzeer betaalt, maar blijkbaar wordt deze vraag bij die media-types minder hard gesteld, vooral omdat je als marketing-afdeling of als CEO ondertussen zelf al lang een exemplaar hebt gekocht – wat inderdaad voor banners inderdaad minder evident is, waarbij een accuraat toepassen van tracking-codes en -pixels blijkbaar toch nog altijd minder betrouwbaar lijkt dan het eigen zicht).
@Dennis, ik ben het absoluut eens dat visibility niet de enige belangrijke KPI voor een succesvolle online campagne mag zijn: indien dat het geval was, waarom wordt er dan al jaren geïnvesteerd in het steeds verder verfijnen van het tracken en meten van de conversie-resultaten op online (waar alles net zo makkelijk meetbaar is).
Het communiceren van de effectieve views naast impressies kan anderzijds wel de CTR en conversie-ratio op campagnes positief bijsturen (je hoeft de niet-geziene impressies niet meer mee te nemen).
Uiteindelijk gaat het om het aantrekken van relevante bezoekers/prospecten voor je campagne: door bezoekersprofielen nog verder te verfijnen en campagnes op te optimaliseren, zou het voor de publishers daarom ook makkelijker moeten worden om de effectieve ‘views’ te optimaliseren.

Remy

Breng alleen de bannerimpressies in rekening als men deze ook in het zichtbare deel van het scherm krijgt, dan wordt de kans al een stuk kleiner dat je betaald voor niet geziene banners ergens onderin het scherm. Zal de adverteerders in ieder geval ten goede komen en bespaart je weer betalen voor gebakken lucht.

Jerry

Ja Bas en waar werk jij? En je vrouw, kind, ouders, familie en vrienden? Maakt het bedrijf waar jij werkt ook reclame (waaruit indirect jouw salaris uit wordt betaald). En als jouw sportclub weer een sponsor nodig heeft om e.e.a. te kopen. Baal je dan ook zo van die adverteerders? Veel bedrijven hebben advertenties nodig om te bestaan. Indirect werk jij daar ook aan mee. Dus niet zeuren.

Sas

Ook hier heb ik last van, zo kwam ik bij deze topic uit 🙂

Bij deze dan mijn website info 😉

XLTransfer is the easy, fast, and secure way to transfer large files up to 10GB. No registration, and totally free! http://xltransfer.com/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond