Deel dit artikel
-

‘Google bevoordeelt hotelpartners in Adwords’

Google misbruikt haar dominante positie als zoekmachine door hotelpartners te bevoordelen. Dit gaat ten koste van online reisagenten (OTA’s), stelt de Wall Street Journal.

Volgens de krant beperkt Google het gebruik van trefwoorden in hoteladvertenties door OTA’s. Hierdoor zien consumenten niet alle opties wanneer zij op Google een hotel zoeken.

Niet alleen de hotelketens zelf sluiten overeenkomsten af met OTA’s waarin staat dat de reisagenten niet op trefwoorden mogen bieden die de merknaam van de keten bevatten. Ook Google limiteert die mogelijkheid, stelt de Wall Street Journal, om zo hotelpartners tegemoet te komen. In de eigen reiscontent van Google komen de OTA’s wel naar voren.

Google stelt daarentegen dat de Wall Street Journal niet goed heeft begrepen hoe het advertentiesysteem werkt. Er gelden geen restricties voor biedingen op merknamen. Wel waakt Google er naar eigen zeggen voor dat OTA’s zich voordoen als hotelketens, zodat de consument denkt dat hij rechtstreeks boekt, terwijl het in werkelijkheid een tussenpersoon is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond