Deel dit artikel
-

Google, Facebook en Twitter passen algemene voorwaarden aan onder druk Europese toezichthouders

Google, Facebook en Twitter passen hun voorwaarden aan na onderzoek van Europese toezichthouders. Uit dat onderzoek bleek dat consumenten via de kleine lettertjes vaak akkoord gaan met voorwaarden die hun rechten beperken.

Het gaat om voorwaarden aan rond bijvoorbeeld het recht om een koop te ontbinden, de gang naar een lokale in plaats van Amerikaanse rechter en ruimere aansprakelijkheid ten gunste van de consument.

Google heeft deze aanpassingen voor Google+ volgens de toezichthouder naar tevredenheid doorgevoerd. Facebook en Twitter schieten nog op punten tekort, bijvoorbeeld rond het verwijderen van accounts en inhoud van consumenten. Facebook schrapt daarnaast uit de algemene voorwaarden dat reclame niet als zodanig herkenbaar hoeft te zijn.

De platforms hebben toegezegd de wijzigingen in alle taalversies uiterlijk aan het eind van het eerste kwartaal in 2018 door te voeren. Afhankelijk van de uiteindelijke aanpassingen beraadt de ACM zich met de andere toezichthouders op vervolgacties.

Dit bericht is 7 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond