Deel dit artikel
-

‘Google for Jobs binnen enkele maanden in Nederland’

De banenzoekmachine van Google wordt momenteel in Nederland getest. Dat vertelde Richard Collins van ClickID, een van de partners van Google, gisteren op Emerce Recruitment. “Google test naar verluidt in Nederland en Frankrijk, theoretisch zouden ze nog voor de zomer kunnen lanceren.”

Zoals Amazon in Nederland wordt gevreesd door Nederlandse webwinkels, zo zijn vacaturesites bang voor de komst van Google. Het bedrijf is al actief met vacatures in de VS, Japan, India, Zuid Afrika en Engeland. In Duitsland wordt de dienst op dit moment uitgerold.

Google for Jobs geeft als eerste resultaten betaalde advertenties weer, daarna volgt een blok met samengestelde advertenties, onder meer van bestaande vacaturesites. “Dat hebben ze slim gedaan, want je krijgt geen ellenlange lijsten met advertenties, en je kunt filteren op locatie of salaris,” aldus Collins, wiens bedrijf maandelijks een half miljoen vacatures plaatst.

Google for Jobs betekent niet alleen een grotere kans op ontdekking en meer conversie. Het aanleveren van vacatures is voorlopig ook nog eens gratis. Wel is het volgens Collins noodzakelijk om ook betaalde advertenties in te zetten bij vacatures die moeilijk te vervullen zijn. “Bij krapte op de markt wordt bereik erg belangrijk.”

De Britse lancering van Google for Jobs in juli vorig jaar heeft volgens Collins geen grote gevolgen gehad voor de banensites. “Die hebben tijdig gereageerd door stevig te adverteren, maar metazoekmachines hebben wel ingeleverd omdat ze minder hoog in de Google zoekresultaten komen.”

Collins ziet grote overeenkomsten met de Nederlandse markt, waar een partij als Indeed leidend is. Voor de Nederlandse markt hoeft Google for Jobs vooralsnog geen grote gevolgen te hebben, “maar vergis je niet. Dit bedrijf heeft meer geld dan God.”

Wel moet je je goed voorbereiden op Google for Jobs, want Google hanteert ook voor banen algoritmen om de ranking te bepalen. SEO is dus belangrijk, zegt Collins. Vacatures zijn via Structured Data Schema JobPosting aan strenge regels gebonden. Dat zou een taak moeten zijn voor aanbieders van ATS (Applicant Tracking System), maar die lopen volgens Collins vrijwel allemaal achter.

Er waren vreemde eenden in de bijt gisteren op Emerce Recruitment. Regisseur Martin Koolhoven bijvoorbeeld die over de kunst van storytelling vertelde en Mars One, de Nederlandse organisatie die honderd kandidaten selecteerde voor een enkele reis naar Mars (de benodigde financiering is er nog altijd niet). ‘We zoeken naar echte pioniers.’

Een thema dat gisteren regelmatig voorbij kwam was de inzet van kunstmatige intelligentie bij recruitment. De zaal bleek zeer verdeeld over de stelling dat binnen vijf jaar 75 procent van het selectieproces voor rekening komt van robots.

Ook voorstanders van die stelling geloofden niet dat de menselijke component volledig zal verdwijnen. Wel dat voorselecties beter geautomatiseerd kunnen worden. De inkoop van advertenties is al grotendeels geautomatiseerd en steeds vaker communiceren we met automatische chatbots. ‘Robots kunnen het werk makkelijker maken,’ aldus de voorstanders. ‘Niemand gaat meer urenlang zoeken in LinkedIn naar het ideale profiel.’
Tegenstanders noemden nog maar eens het gebrek aan empathisch vermogen dat robots bij de selectie ongetwijfeld zal opbreken.

Recruitmentprocessen worden wel ingewikkelder, zo bleek uit de presentatie van energiebedrijf Essent, dat voor het aantrekken van 1500 collega’s een tamelijk complexe samenwerking aanging met servicebedrijven. Met koppelingen naar WhatsApp en negen afgeschermde kandidatendatabases binnen één applicant tracking system (ATS).

“Het heeft ons heel wat hoofdbrekens gekost,” vertelde Lucien Hermes, projectmanager Recruitment van Essent. “Maar soms loont het om het gewoon te durven.”

Foto’s Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond