Deel dit artikel
-

Google Home Mini en Assistent spreken met twee tongen

Google Assistent in de mobiele app en in de Home Mini geven in slechts 26 procent van de gevallen hetzelfde antwoord. Voice search is, zo blijkt uit het eerste grote Nederlandse onderzoek, een chaos voor search marketeers.

“Google Assistent heeft, om wat voor reden ook, via Home Mini niet dezelfde toegang tot de informatie van Google als diezelfde Assistent heeft via de smartphone app. Of de Google Assistent heeft wel toegang tot die informatie, maar deelt deze info niet via de smart speaker.” Een andere logische verklaring kan Bart van der Meer van marketingbureau Klikproces niet geven.

Van der Meer en zijn collega’s stelden tientallen uren lang in totaal 3.784 vragen aan de voicebutler van de zoekgigant. Eind vorige week publiceerde het bureau de resultaten.

Anders dan verwacht verschillen de antwoorden per toestel. Zo geeft een smartspeaker in 74 procent van de zoekvragen helemaal geen antwoord, terwijl dat bij de mobiele app maar 7 procent is.

“Bij lokaal georiënteerde zoekopdrachten is het antwoord in 66 procent van de gevallen via de smartspeaker hetzelfde als via de smartphone app.” Van der Meer vond uit dat Google zoekopdrachten rondom het thema kopen altijd probeert te beantwoorden met een lokaal georiënteerd resultaat. “Dat betekent dat shops zonder fysieke locatie nooit in de audioresultaten naar voren komen.”

In SEO-termen biedt voice search ook kansen voor partijen die op het web niet de nummer 1-posities scoren. Google geeft bij gesproken zoekresultaten altijd voorkeur een – wat heet – featured snippets. Dat zijn compacte, tekstuele informatieblokjes die de zoekmachine uit de wegresultaten haalt. Van der Meer: “Je hoeft in de resultaten niet bovenaan te staan om de leverancier van de featured snippet te zijn. Zo kun je als nummer drie, vier of zes toch de nummer één in voice zijn. Als er geen snippet beschikbaar is, dan is het organische webresultaat ook het eerste antwoord.”

“Verder zijn we 0 keer invocations tegengekomen in ons onderzoek. Een invocation is een vraag+antwoord die je instelt in een Google Action. Wanneer een gebruiker die vraag stelt aan de Google Assistent kan daardoor de Google Action worden geactiveerd en wordt jouw antwoord gegeven.”

Aangezien bol.com sinds kort product- en prijsinformatie geeft aan Google Assistent zou het warenhuis expliciete en impliciete invocations kunnen toepassen. Een voor de hand liggend scenario: “Ok Google, Wat kost een nieuwe fiets?”, “Gemiddeld kost een nieuwe fiets 380 euro op bol.com en het populairste product is XYZ. Wil je de link op je telefoon ontvangen?”

Foto: micadew (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jesus

Ik kan me goed voorstellen dat de resultaat op een smartphone anders is dan de rest. Hier heb je sprake van gepersonaliseerde zoekresultaten, dit kan natuurlijk enorm verschillend zijn per device.

Marcel

Ze hadden dit onderzoek moeten herhalen met een SmartScreen, ik vermoed dat een Google Nest Hub wel meer resultaten zal geven.

Sommige resultaten zijn gewoon niet geschikt voor voice…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond