Deel dit artikel
-

Google overweegt ‘Koop nu’-knop in Shopping

Google praat in Amerika met retailers over de introductie van een ‘Koop Nu’-knop in de zoekresultaten van zijn productenvergelijker Google Shopping.

Het is niet bekend wanneer deze optie zal worden aangeboden, maar het ziet ernaar uit dat hij er wel komt. Ondanks de aarzeling van webwinkels zullen ze – zo wordt aangenomen – Google uiteindelijk toch liever als verkoopkanaal rijk dan kwijt zijn. De Wall Street Journal bericht over de noviteit.

Topman Eric Schmidt van Google zei in oktober dat niet Bing en Yahoo de grote concurrenten van Google zijn, maar Amazon en, in Europa, Zalando. Deze shops zijn sterke merken op zich geworden waar de consument vrijwel automatisch naartoe gaat om nieuwe elektronica, media of kleding te kopen. Schmidt had liever dat het publiek naar zijn zoekmachine komt en zal zich met de Koop Nu-knop iets beter kunnen neerzetten als site om te shoppen.

Tot op heden vervult Google Shopping enkel de functie van doorgeefluikje. Het publiek bezoekt de productenzoeker en klikt vanaf de link bij het gewenste product door naar de site van een webwinkel. Daar vindt ook de daadwerkelijke transactie plaats. In Googles nieuwe plan wil het die transactie een stap naar voren trekken, dichter tegen het zoekproces aan. De webwinkel zal altijd nog afhankelijk blijven voor de afhandeling van de transactie.

Foto: Garrett (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Nils Rooijmans

Retailiers Beware!

Google verzamelt data over de profielen van jullie klanten, ‘de vraag’ bij die klanten, het aanbod bij de leveranciers, de logisitieke processen en de betalingen.
Dit alles door ons in toenemende mate gefaciliteerd omdat Google de optimale match tussen vraag een aanbod faciliteert en de klant bij de winkel brengt. Het zal mij niet verbazen als we binnenkort zeer gedetailleerde profieldata in geanonymiseerde klantprofielen uploaden naar Google, alleen maar om de klantacquisiekosten lager te krijgen.

Maar gaandweg verandert Google waarschijnlijk verder qua positie in de keten.

Google heeft dit eerder laten zien in de uitgeversbranche. Dit door de content van uitgevers zelf te presenteren in Google News en op de search resultaatpagina (Google Answer box). Daarmee ontneemt Google uitgevers/creators van die content voor een deel van hun bezoekers en daarmee omzet. Google pakt een deel van die omzet via de eigen ads.

Mogelijk scenario: Google gaat ook verder de retail in.
Voor de meest renderende producten opent Google zelf, a la amazon, een shop binnen de eigen omgeving. Eindgebruikers hoeven Google niet meer te verlaten om te shoppen en een deel van de retailers die Google aan de data en klanten hebben geholpen wordt buitenspel gezet.

De retailers die zijn vergeten een sterk merk te worden en/of de marketingkanalen te diversificeren vallen om.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond