Deel dit artikel
-

Google steekt Analytics in het nieuw

Google introduceert een nieuwe versie van Analytics Premium, bedoeld voor de grootzakelijke markt, en maakt dat onderdeel van een zware, uitgebreide marketingsuite.

“Onlinemarketing wordt steeds complexer. Gebruikers hebben steeds meer apparaten en de customer journey wordt steeds lastiger om te analyseren. Het is een goede zaak dat er steeds meer data beschikbaar komt, maar het is niet makkelijk meer om daar chocolade van te maken.”

Arnaud Monnier (foto), baas Europa voor Google Analytics, legt aan Emerce uit hoe zijn nieuwe Google Analytics 360 Suite tot stand is gekomen. “Afgelopen jaar hebben mobiel en de opkomst van programmatic echt de doorslag voor ons gegeven om dit te ontwikkelen. Corporate marketeers hebben te kampen met een overdaad aan beschikbare data.” Hij verwijst naar sectoren als FMCG, Finance, Travel en Retail. “Met ons nieuwe systeem willen we alle data die ze verzamelen beter laten beheren om beter belissingen te nemen.”

Het systeem geeft ook adviezen over hoe de sitebeheerder zijn site beter kan inrichten. “We leunen zwaar op machine learning. Je hoeft niet per se meer een vraag te stellen om gerichten adviezen te krijgen voor verbetering van je site en inzet van reclamemiddelen.”

Vandaag maakt Monnier, samen met zijn collega’s op de andere werelddelen, de details bekend van Googles nieuwe marketingsuite. Dat is geen gratis product als Google Analytics, maar komt enkel beschikbaar voor bedrijven die licentiegelden betalen voor de hele suite of onderdelen ervan.

Twee reeds bestaande elementen in het hosted softwarepakket zijn Google Analytics Premium en Adometry. Die heten vanaf nu Google Analytics 360 en Google Attribution 360. Laatstgenoemde gaat over analyses van kanaalattributie: welk kanaal levert welke resultaten op in de conversie?

De vier nieuwe producten zijn een tool op sites te optimaliseren (Optimize 360), een datamanagementplatform (Audience Center 360), een tagmanager die Tag Manager 360 heet en een dienst om de databergen om te toveren in begrijpelijke rapporten, datavisualisaties en presentaties (Data Studio 360)

Over de prijs van de nieuwe producten wil de Fransman niets publiekelijk zeggen. Dat zijn deals tussen de account managers en de gebruikers. “Mijn commerciële team is up en running. De uitrol begint vandaag.”

Een MKB-versie van de Analytics Suite staat vooralsnog niet op de rol.

Deel dit bericht

5 Reacties

Klaas Koopman

Misschien heb ik het mis, maar is dit niet gewoon het commercialiseren van een reeds ‘gratis’ bestaande stukje software namelijk Google Analytics? Eerst ervoor zorgen dat de gratis gebruikers een functie niet meer kunnen gebruiken (bijv. zoekwoorden overzicht ‘not set’) en dit wel aanbieden, echter tegen een premium prijs?

Erwin Boogert

Klaas, er bestond altijd al een premium (betaalde) versie van Google Analytics. Die wordt nu in een pakketje gestopt met nog een paar diensten, één bestaande (uit overname van Adometry (2014)) en vier nieuwe.

Alain - Seokracht.nl

Google Adwords deelt wel informatie over gebruikte keywords, het ligt in lijn der verwachting dat Google Analytics Premium deze info ook vrijgeeft. Iemand die deze vraag kan beantwoorden?

André Scholten

@Alain: het is heel eenvoudig. De Google zoekmachine geeft eenvoudigweg geen zoekwoord meer mee in de zogenaamde referrer. Geen enkel pakket heeft dus nog info over welk zoekwoord iemand ingevuld heeft. Dit kan Google ook niet in een Premium product, of 360 zoals het nu heet, beschikbaar maken.

Bezoekers landen vanuit de zoekmachine op een site. En daar heeft het Google Analytics account geen informatie over wat de gebruiker er voor gedaan heeft. Er is simpelweg geen kenmerk waarmee zoekopdracht en sitebezoek aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Dat zou alleen kunnen als Google de Google-login gaat gebruiken in Google Analytics, maar dat gaat niet gebeuren ivm privacy dingen.

Waarom het voor AdWords wel kan: daar wordt de zogenaamde autocodering meegegeven in de URL als men vanuit de zoekmachine komt. En op basis van die autocodering kan het juiste zoekwoord bij de bezoeker getoond worden in analytics.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond