Google Analytics 360 complete Marketingsuite

Vandaag heeft Google hun complete marketingsuite aangekondigd: Google Analytics 360 suite. Naast het bekende Google Analytics Premium en Tag Manager beslaat het ook een nieuw data management platform, een A/B testing tool, een data analyse /visualisatie tool en een attributie tool (Adometry). Wat is er ‘nieuw’ aan deze losse onderdelen? En waarom biedt Google dit aan in een volledige suite?

Onderdelen Google Analytics 360 suite

De Google Analytics 360 Suite bestaat totaal uit zes producten, waarvan er vervolgens vier nieuw zijn, maar er drie echt nieuw lijken. Dit zijn:

Google Audience Center 360

De Audience Center, welke in eerdere berichten ook wel de DoubleClick Audience Center werd genoemd, is ingericht als Data Management platform (DMP). Deze heeft de functie om marketeers hun bezoekers/klanten te leren begrijpen en vergelijkbare personen te vinden via verschillende kanalen, apparaten en campagnes. Tot nu toe weten we dat dit platform een native integratie gaat hebben met AdWords en Doubleclick, maar ook de mogelijkheid gaat bieden om te integreren met andere Demand-side platforms (DSP), zodat audiences ook gedeeld kunnen gaan worden over meerdere ad exchanges.

Google Optimize 360

Google Optimize is inzetbaar voor A/B-testing en personalisatiedoeleinden. Naast Google Website Optimizer en Google Experiments is dit alweer Googles derde poging in het A/B-testing landschap. Net als de bekende Optimizely en Visual Website Optimizer zal deze ook een ‘What-You-See-Is-What-You-Get-Editor’ krijgen om vanuit de huidige webpagina een geheel nieuwe variant te creëren. Het ligt in de lijn der verwachting dat Google deze keer goed gekeken heeft naar zijn grootste concurrenten op dit gebied. Het aanpassen van de website zal voornamelijk gebeuren op basis van de Tag Manager 360 technologie. Het grote voordeel voor Googles eigen A/B-testing tool zal de zeer gemakkelijke integratie blijven met de overige Google Tools zoals onder andere Analytics, Audience Center en AdWords (om zo campagnes te testen).

Google Data Studio 360

Net als de voorgaande twee features is ook de Google Data Studio 360 nieuw. Dit product heeft de belangrijke functie om het platform te worden waarin data geanalyseerd en gevisualiseerd kan worden. De Data Studio integreert data vanuit alle Google Analytics Suite 360 producten en andere externe databronnen. Het product is gebaseerd op de Google Docs technologie en stelt gebruikers in staat om in real-time samen te werken en data te delen om interactieve rapporten en dashboards te bouwen. Ook is integratie met BigQuery mogelijk. 

Daarnaast bestaat de suite uit drie bestaande producten die een andere benaming krijgen: 

  • Google Tag Manager 360. De Google Tag Manager gebruiken we al weer een aantal jaar. Binnen de suite gaat de Google Tag Manager echter een totaal nieuwe inrichting krijgen. De bestaande Tag Manager was een product ontwikkeld voor Google Analytics. De Google Tag Manager 360 wordt een op zichzelf staand product en gaat nog simpeler in gebruik worden. Daarnaast gaat dit Tag Management gebruik maken van API’s om data accuraatheid te verbeteren en werkprocessen te stroomlijnen.
  • Google Analytics 360, voorheen bekend onder de naam Google Analytics Premium. Google Analytics Premium, gaat dus verder onder de nieuwe naam: Google Analytics 360. . Google Analytics Premium onderscheidt zich van de gratis versie onder andere door een lagere sample rate, de integratie met DoubleClick en een Data-driven Attributie model.
  • Google Attribution 360, voorheen bekend onder de naam Adometry. Het product Adometry was tot voorheen bekend als een losstaande attributietool die Google integreerde voor Google Analytics Premium gebruikers. Na de naamsverandering, zal dit product onderdeel worden van de Google Analytics 360 Suite en zal doorgaan met het verschaffen van inzichten over de daadwerkelijke waarde van marketinginvesteringen over meerdere kanalen, apparaten, systemen en offline meetpunten (bijv. wanneer TV-spots worden uitgezonden). Deze attributieresultaten kunnen vervolgens gekoppeld worden aan Search en Display campagnes voor bod optimalisaties.
Ontwikkeling

Door het aanbieden van één volledige online marketing suite lijkt Google de opzet van concurrent Adobe te volgen. Uiteraard heeft dit als bijkomend voordeel voor Google dat het nu op meerdere fronten mee krijgt wat klanten online aan het doen zijn.

Omdat veel online marketeers al bekend zijn met Google producten en de integraties met Google producten uiteraard het meest gemakkelijk is zal dit voor adverteerders voornamelijk efficiency en effectiviteit brengen.

Het wordt zeer interessant om te zien of Google na het (mislukt lijkende) Google Experiments met Optimize 360 weer gaat mee doen in het A/B-test landschap. Met Google Audience Center zal Google in ieder geval zeker bijdragen aan een veel overzichtelijker beeld van de specifieke doelgroepen waar online op gericht wordt.

Bestaande Google Analytics Premium klanten kunnen zich de komende periode aanmelden voor gelimiteerde bèta’s. Op het moment van schrijven is het helaas nog onduidelijk of één van de nieuwe producten ook los aan te schaffen is zonder Analytics Premium. Daarnaast wordt het interessant om te zien of adverteerders deze Google-stack gaan ontarmen omdat er in de markt steeds meer sceptisch worden richting de dominante positie van Google.

*) Foto boven het artikel: Randy Miramontez / Shutterstock.com

3 Reacties

Aanvullend:
– Google heeft laten weten dat de producten (betaald) ook los beschikbaar worden. Ook voor GA standaard klanten.
– De aanvullende waarde voor Tag Manager 360 is (voorlopig) enkel dat dit in samenwerking komt met een SLA.

Ik ben benieuwd wat google dit keer gaat laten zien in A/B testing. Zoals je al schrijft waren de vorige twee pogingen niet heel indrukwekkend. VWO en Optimizely zijn veel krachtiger dan de testingsoftware van Google tot nu toe. Ik zie ze dat eerlijk gezegd ook niet snel evenaren.

Maar de sleutel zit wellicht in de integratie. Veel testingtools bieden ook personalisatie aan. En dat kan krachtig zijn als je het combineert met audiences uit campagnes. Daarin kan de meerwaarde van de gehele stack er wellicht voor zorgen dat Google Optimize 360 vooral gaat uitblinken in personalisatie on site obv touchpoints in canpagnes en a/b tests per audence e.d. Op de meeste onderdelen van de Google Stack is ergens een concurrent te vinden die beter is. Maar de meerwaarde zit in de eenvoud van de integratie en de samenwerking tussen de onderdelen.

@Remi Goed punt! Google geeft inderdaad zelf aan dat ze hun meerwaarde in het A/B testing landschap willen zoeken in personalisatie. Optimize zou dan uiteindelijk ook meer een personalisatie tool dan een a/b testing tool moeten worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug