Deel dit artikel
-

Google test audionieuwsdienst voor voice

Google onderzoekt samen met mediabedrijven wat de beste vorm is om gesproken nieuws brengen via ‘butlers’ als Google Assistent en Home.

Mediaconsumenten wíllen wel nieuws luisteren via hun startspeakers maar de ervaring van wat ze krijgen is ronduit slecht. Daarom slaat Google de handen ineen met 130 Amerikaanse nieuwsorganisaties. Met uitgevers als Axios, CNET, NY Times en Washington Post zoekt het naar een betere vertelvorm.

Net voor het weekend publiceerde de groep de opzet van het experiment. Het resultaat is een soort on demand radionieuwsdienst. Gebruikers roepen die met hun stem aan via Home of Assistent. Met de stem kunnen de voorgelezen nieuwsverhalen overslaan, pauzeren of ervoor kiezen om meer achtergrond te vragen bij een interessant onderwerp.

Ieder nieuwsverhaal is een los datablok, voorgelezen door iemand van de uitgevende nieuwsorganisatie en geupload naar de eigen server in MP3. De beschikbaarheid ervan wordt aan Google gecommuniceerd via RSS/XML volgens een deze set technische specificaties. Google pakt die data op en speelt de informatie af vanuit een soort afspeellijst die de gebruiker zelf samenstelde.

Dat klinkt ongeveer zo:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Het experiment is voorlopig alleen in het Engels, maar kan als inspiratie dienen voor nieuwsmedia die audioformats onderzoeken.

Foto: John Henderson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond