Deel dit artikel
-

‘Googles cookie-alternatief heel slecht idee’

Het tracken van internetgebruikers met cookies stopt binnenkort, maar Googles alternatief FLoC is geen verbetering. Het is enkel een andere vorm van persoonsgericht adverteren, vindt burgerrechtenorganisatie EFF.

De Electronic Frontier Foundation is vrij duidelijk: “In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden, moeten we ons een wereld gaan voorstellen zonder de tienduizenden problemen van targeted reclame.” In de beleving van de invloedrijke Amerikaanse organisatie bestaat er geen situatie waarin je enerzijds gedrag van internetgebruikers kunt monitoren en aan de andere kant hun privacy kunt beschermen.

Hiermee reageert de EFF op een voor de bühne krachtige stellingname die Google vorige week liet horen. De techgigant klopt zichzelf op de borst omdat het in Chrome geen tracking via 3rd party cookies meer zal toestaan. Die lijn was al bekend, maar de markt – en de bij een persconferentie aanwezige pers – leek beduusd. Immers, geen tracking betekent geen persoonsgerichte reclame en dat is juist het financiële fundament onder het hele Google-concern.

Wie goed oplet, en dat doet de EFF, ziet dat Google niet tegen het opbouwen van publieksprofielen is. Het keert zich enkel, als laatste browsermaker, tegen cookies als het voorkeursvehikel. Tegelijkertijd werkt het aan een alternatief trackingsysteem. Daarbij zit alle slimmigheid van tracken, profileren en reclameselectie in de browser. In Google Chrome, dat een internationaal marktaandeel heeft van 64 procent.

Dit systeem heet FLoC en is onderdeel van – wat heet – de Privacy Sandbox. Eind januari gaf Google de meest recent update. Het EFF reageert nu op de weg die Google, en daarmee een groot deel van de digitale reclamesector, inslaat.

“Er zijn twee wegen naar de toekomst”, zegt Bennett Cyphers van de burgerrechtenorganisatie. “Op de ene weg is het de gebruiker zelf die bepaalt welke informatie hij op welke website met wie deelt. Op de andere weg wordt die gebruiker van site tot site gevolgd en krijgt hij labels opgeplakt. Op het eerste oog zeggen die labels niets, maar ze zitten vol betekenis voor wie ze kan lezen.” Bij Google is dat Chrome en het reclamesysteem dat de gebruiker koppelt aan adverteerders.

Nog steeds worden er op geautomatiseerde wijze profielen opgebouwd, maar de controle daarover verschuift van de exchanges waar adverteerders op profielen bieden, naar de browser. Van de markt naar Googles ecosysteem. Daarbij moet worden gezegd dat de ontwikkeling van FLoC in samenspraak geschiedt met andere commerciële belanghebbenden uit de reclamesector.

Het EFF weert zich tegen het FLoC-systeem omdat het nog steeds mogelijk is om individuele webgebruikers te identificeren. Het nieuwe reclamesysteem bundelt Chrome-profielen inderdaad tot geanonimiseerde groepen, maar met browser fingerprinting kunnen nog steeds individuen uit de groep worden gehaald. Daarnaast is het technisch niet onmogelijk om gebruikersgroepen te identificeren op ras, geslacht, leeftijd, geloof en bijvoorbeeld financiële status. Dat sluit discriminatoir gebruik van het reclamesysteem dus niet per definitie uit.

De privacyvoorvechter stelt: “Google moet de juiste lessen leren uit het verleden van third party tracking. Het moet zijn browser laten werken voor de gebruikers, niet voor de adverteerders.”

In het Verenigd Koninkrijk is de lokale autoriteit Consument & Markt een onderzoek begonnen naar Googles Privacy Sandbox. Dat is de overkoepelende naam voor de door de AVG gedreven privacyvernieuwingen in de webbrowser. Marktpartijen klagen bij de overheid, omdat ze vrezen dat Google de regie over en geldstromen in de reclamemarkt nog steviger in handen krijgt.

Foto: Jason Thibault / Massivekontent  (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Bart Zoetmulder

De gebruiker moet de eigenaar worden van zijn of haar data en aangeven waar en wanneer, voor hoe lang en voor welke doeleinden deze data ter beschikking wordt gesteld aan derden. Helaas is dit een spel op wereldtoneel en is het haast onmogelijk om op lokaal niveau deze afwijkende standaard in te voeren. Dat merken wij bij DPG technology ook. De kans dat je daarmee jezelf van een flink deel van je brood berooft is heel erg groot. Tegelijk wil (en moet) je kiezen voor de gebruiker. Een stevig dilemma.

G Blijvens

Google is zo ontzettend, giga supermachtig met de data van de meerderheid van surfers op het wereldwijde web, ze zouden in elk land gereguleerd moeten gaan worden. Net zoals elk bedrijf met aanmerkelijk marktaandeel/-belang.

Daarnaast zijn ze ook financieel supermachtig.

Geld + data = macht

Geld + macht = gevaarlijk…

Driek

Maar bedrijven als Google hebben weinig keus zolang gebruikers niet voor diensten willen betalen. Tienduizenden servers draaien niet op lucht.

R

@Driek
Er kan dan nog steeds geadverteerd worden, echter niet meer hyperspecifiek gericht.

peter

Gek statement: “Dat sluit discriminatoir gebruik van het reclamesysteem dus niet per definitie uit”

Het hele reclamesysteem is gebouwd op onderscheid kunnen maken. Hoe wil je anders gaan adverteren? iedereen dezelfde advertentie/merk/product/dienst onder de neus duwen?

De manier waarop google dit aanpakt, dus gegevens in de browser is de eerste stap naar wat Bart Zoetmulder hierboven zegt: iedere gebruiker de baas over zijn eigen data. maw: in zijn eigen browser. Ik zie dit straks evolueren naar dat iedereen dus zijn eigen data iig in zijn eigen browser heeft staan, en vandaaruit dus ook kan gaan bepalen wat je wel wil vrijgeven en wat niet.

Persoonlijk sta ik er niet op te wachten om bv producten of diensten geadverteerd te krijgen waar ik niks mee heb, denk bv aan make up, of shampoo voor vrouwen of tampons etc. Ik vind het dan prima om mezelf te identificeren als man zodat de adverteerders daar rekening mee kunnen houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond