Deel dit artikel
-

Google toont Chromes opvolger van 3rd party cookies

Google heeft zojuist zijn visie gegeven op het reclamesysteem dat de 3rd party cookie kan vervangen. Het werkt met algoritmes in de browser en generieke doelgroepanalyses en targeting, via API’s, in Googles cloud.

De zogeheten FLoC-API wordt gepubliceerd met het verschijnen van Chrome versie 90. In maart 2021 verschijnt de beta. Leveranciers van reclametechnologie krijgen de gelegenheid om het systeem in te regelen met hun eigen processen. In de maand erna gaat het live richting adverteerders, zodat zij vanaf dan eerste ervaringen kunnen opdoen.

Chetna Bindra van Google vertelde vanmiddag in een telefonische toelichting dat het nieuwe systeem is gebouwd met de bescherming van de privacy van de gebruiker voorop. Adverteerders en techpartijen kunnen niet meer onbeperkt cookies op een computer gooien om online gedrag te meten en gedrags- en klantpatronen op te stellen. Het FLoC-systeem kijkt in de browser naar iemands surfgeschiedenis en creëert op grond daarvan een cohort, klantgroep waar iemand toe behoort. Die informatie wordt geanonimiseerd teruggestuurd naar Google reclamesysteem. Adverteerders kunnen vervolgens bereik in de betreffende doelgroepen kopen.

Een jaar geleden kondigde Google als laatste aan dat het van 2022 niet meer mogelijk zal zijn om third party cookies te plaatsen in zijn browser. Bij Safari en Firefox is al dat al lang niet meer mogelijk. Bindra was afgelopen jaar druk doende het alternatieve systeem te verzinnen en bouwen. Daarbij zoekt ze support van adtech-leveranciers, want verzet werkt contraproductief.

Criteo, bijvoorbeeld, pleitte voor een onafhankelijk derde partij die de datastromen zou reguleren. Googles antwoord daarop is een ‘bring your own server’-integratie. Andere adtech-bedrijven kunnen hun eigen data en systemen verbinden en laten samenwerken met die van Google.

De daadwerkelijke veiling van de impressie (wie mag tegen welk bedrag welke reclameboodschap tonen) vindt in de browser plaats. De actie wordt opgewekt door de website van de uitgever.

Over het effectieve resultaat van FLoC als reclamevehikel zegt Bindra: “Het realiseert minstens 95 procent van de conversies per dollar in vergelijking met cookiegebaseerde reclame.” In Nederland kwam de exploitant van de NPO, de STER, daar in juni 2020 al achter. Advertentiecookies kunnen makkelijk overboord, omdat inhoudelijke matching met redactioneel contextueel relevante dezelfde of zelfs betere resultaten opleverde.

De ontwikkeling van FLoC blijft in het publieke domein. Google werkt met standaardenorganisatie W3C en publiceert bevindingen en discussies op Github. Zo hoopt het op lange termijn op zo breed mogelijke ondersteuning, ook van andere makers van browsers. Apple en Mozilla volgen de ontwikkelingen actief en tonen zich geïnteresseerd. Beloftes om het systeem te omarmen, hebben ze publiek niet gedaan. Het is ook de vraag welk belang ze daarmee zouden dienen.

Naar het meten van reclame-effect, zaken als bereik, conversie-attributie en de rapportages daarver, wordt nog onderzoek gedaan.

Google Chrome heeft internationaal een marktaandeel van 63 procent. In Nederland is dat 56 procent.

In het Verenigd Koninkrijk is de lokale autoriteit Consument & Markt een onderzoek begonnen naar Googles Privacy Sandbox. Dat is de overkoepelende naam voor de door de AVG gedreven privacyvernieuwingen in de webbrowser. Marktpartijen klagen bij de overheid, omdat ze vrezen dat Google de regie over en geldstromen in de reclamemarkt nog steviger in handen krijgt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond