Deel dit artikel
-

Google: ‘Geen tracking meer voor persoonlijke reclame’

Google bevestigt nog eens dat het afstand neemt van het laten tracken en profileren via Chrome van gebruikers voor reclamedoeleinden.

Het was die weg al ingeslagen, maar de markt vroeg Google afgelopen maanden of dat werkelijk zijn koers is. Ja, zegt David Temkin.

De volgende uitspraak was twee geleden ondenkbaar, maar moet nu alle twijfel wegnemen over de nieuwe situatie. “Je moet niet hoeven accepteren dat je op het web wordt gevolgd om voordelen te krijgen uit persoonsgerichte reclame. En adverteerders hoeven geen individuele consumenten te tracks om betere prestaties te krijgen op hun digitale advertenties.”

Concreet betekent dit: reclameproducten kunnen vanaf 2022 niet meer worden gebruikt om op individueel niveau internetgebruikers te tracken op het web. Niet door derden, niet door Google zelf.

Google kan deze stelling nu innemen omdat het in de afgelopen kwartalen heeft gewerkt aan alternatieve reclametechnieken. In essentie komen die erop neer dat algoritmes in de browser generieke doelgroepanalyses en targeting doen, via API’s, in Googles cloud, om op groepsniveau te reclameberichten te versturen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond