Deel dit artikel
-

‘Groei online vakantieboekingen vlakt af in Europa’

Europeanen geven dit jaar weer meer uit aan online geboekte vakanties, maar de groei vlakt wel af. Adobe Digital Insights verwacht dit jaar een plus van 5,3 procent vergeleken met 10,8 procent van 2015 tot 2016. Dit staat in het Online Travel Trends Report.

In Europa komen de totale uitgaven aan online boekingen van vluchten en hotels dit jaar naar verwachting uit op zo’n 70 miljard euro, waarvan 19 miljard euro wordt besteed in de zomerperiode.

Reistrends

Er lijkt volgens Adobe dit jaar vooral veel interesse te zijn voor cruise-vakanties. Het aantal bezoeken aan cruise-websites is bijna verdubbeld in de afgelopen drie jaar. In 2017 is het aantal websitebezoeken tot nu toe al met zo’n 32 procent gestegen in vergelijking met het jaar ervoor.

Autoverhuurbedrijven doen het minder goed. In het eerste kwartaal is het aantal verhuurde auto’s met 14 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder.

Voor de scherpste vakantiedeal kunnen Europese reizigers het beste 36 dagen voor de geplande vakantie een vlucht boeken. Bij hotels wordt de beste prijs 29 dagen voor aankomst verkregen, zo heeft Adobe becijferd.

Social op vakantie

Social media blijven een belangrijke inspiratiebron voor vakanties met een gemiddelde van 14 miljoen mentions over reizen iedere maand. De hashtags #adventure, #travel en #bucketlist zijn het populairst tijdens de vakantieperiode.

De social media-analyses laten verder zien dat, naast ontspanning, het afvinken van bestemmingen op de bucketlist en het ervaren van culturen de belangrijkste redenen blijven om de wereld over te reizen. Uit data van Adobe Stock blijkt echter dat de marketeers en designers die verantwoordelijk zijn voor het creëren van de ‘vakantiebeleving’ nog altijd vooral klassieke afbeeldingen van ontspanning op stranden en in de natuur zoeken en downloaden om mensen te inspireren om te gaan reizen.

Er is een duidelijke trend zichtbaar dat reisorganisaties nieuwe technologie inzetten om klanten te winnen. Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) worden in vergelijking met een jaar eerder 13 procent vaker genoemd in de mentions over vakanties en het aantal mentions over wearables nam toe met 44 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond