Deel dit artikel
-

Grote buitenlandse groei voor Rakuten

De internationale inspanningen van het Japanse e-commerceplatform Rakuten beginnen hun vruchten af te werpen. Winst wordt er nog niet gemaakt, operationele groei zeker.

Dat blijkt uit de presentatie bij de kwartaalcijfers die het bedrijf eerder deze week presenteerde.

Het bedrijf profileert zich niet als verkoper, maar als de partij met het efficiëntste platform voor anderen om handel op te bedrijven. “Dat is een model dat anderen niet makkelijk kunnen kopiëren.” In het thuisland heet dit Rakuten Ichiba.

Daarom kocht het in Europa en Amerika verscheidene bedrijven waar het b2b2c-model overheen wordt gelegd. Rakuten verdient geld aan het faciliteren van de handel en de afhandeling van de transacties. Daarom nam het eerder deze week bijvoorbeeld nog een Franse logistieke (robot)specialist over.

Het ziet ernaar uit dat het unieke Japanse model aanslaat. Het aantal aangesloten verkopers groeide afgelopen jaar met veertig procent, het assortiment op de lokale portalen verdubbelde en de bruto waarde van de aangeboden goederen groeide met zestig procent.

De promotionele kennis die in de afgelopen jaren in het thuisland werd opgedaan, wordt nu ook aangeboden aan buitenlandse ondernemers. ‘Super Points‘ is daar een voorbeeld van, een royaltyprograma dat geldt bij alle op het platform aangesloten verkopers.

Rakuten is in Europa actief in Duitsland, Engeland en Frankrijk maar kocht bijvoorbeeld ook een Spaanse online videotheek. Het is tevens eigenaar van Kobo, de leverancier van de gelijknamige e-readers en downloadwinkel.

Het lijkt een lastige taak om in Europa groot te worden met de handel in digitale boeken. Dat beseffen de Japanners:

Niettemin is Kobo het vehikel om in Europa en Amerika groot te worden met handel in digitale content. De e-readers (op Android gebaseerd) moeten gaan fungeren als een pui waar de klant steeds terugkomt om behalve boeken ook tijdschriften, spelletjes en andere apps te kopen.

De grote lijnen van de mondiale strategie worden in de analistenpresentatie van afgelopen week als volgt weergegeven:

Het financiële kwartaalbericht an sich maakt geen expliciet onderscheid naar de Japanse en buitenlandse activiteiten van het Rakutenplatform. Het bedrijf breidt zich, net als bijvoorbeeld spelletjesbedrijf Gree (investeerder eBuddy), naar het buitenland uit om dat de grote groei op de thuismarkt achter de rug is.

De buitenlandse activiteiten worden financieel aangeduid met ‘op koers naar winstgevendheid’.

Foto: priceminister (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond