Deel dit artikel
-

Grote retailers lanceren samen app PLUX

Paradigit is de launching partner voor de nieuwe mobiele app PLUX. Consumenten kunnen er in kopen, aanbiedingen krijgen, hun klantenkaarten in opslaan en folders lezen. “Dit is een platform waarmee de Nederlandse retail direct contact met de consument heeft”, zegt Arjen de Koning van het computerbedrijf.

Vandaag verschijnt de nieuwe versie van PLUX in Apples App Store. Als het aan bedenker De Koning ligt, krijgt de Nederlandse retail daarmee een heel nieuw aangezicht. Paradigit is logischerwijs de eerste aanbieder, maar binnen enkele weken volgen ook boekhandels Libris en Bladzijde en fietsenwinkelketen Bike Totaal.

De app laat gebruikers naar producten zoeken en deze reserveren in de winkel. Daarnaast biedt hij promoties. Dat zijn onderlinge promoties. Klanten van Paradigit krijgen bijvoorbeeld boekaanbiedingen van Libris, die ze kunnen afhalen bij een van diens tweehonderd winkels. “Je hoort wel dat internet voor lege winkelstraten zorgt. Ik wil ze vol maken met deze internettoepassing.”

iOS-gebruikers vinden er ook gedetailleerde productinformatie, zoals videomateriaal, maar ook verwijzingen naar locatie en openingstijden. Het is nog niet duidelijk wanneer de Android-app verschijnt.

Naast de nu vier bekende namen van deelnemende bedrijven is De Koning met nog twintig ondernemingen in vrij vergevorderd stadium. “Deze founders krijgen op de hoofdgroepen in de app exclusiviteit. Alleen dan kunnen zij hun klanten iets van meerwaarde aanbieden. Van alle branches willen we de marktleider uitnodigen en anders de nummer twee.” Alleen voor horeca en fashion valt dat niet te doen en is de app direct open voor alle belangstellende bedrijven.

Wanneer de hoofdgroepen allemaal zijn gevuld, zijn de deelnemende bedrijven samen goed voor zo’n vijfhonderdduizend klantcontacten per dag. In de winkels worden die klanten actiematig gewezen op het bestaan van PLUX. Daarnaast beloven de deelnemers dat ze iedere maand speciale acties in hun folders zullen opnemen voor PLUX-gebruikers.

De nieuwe app moet een digitaal verlengstuk van fysieke winkels worden. En een middel om de consument weer de straat op te krijgen. Je kunt winkels en producten zoeken maar ook items scannen. “In Mijn PLUX sla je persoonlijke gegevens op. De klant bepaalt zelf welke informatie hij daar in zet en, zodoende, welke informatie naar hem toekomt.”

Voor De Koning en collega’s is dit behalve een extra verkoopkanaal ook een statement naar online mediabedrijven. Retailers betalen al veel, en steeds meer, aan tussenpartijen als Google, affiliates en productvergelijkers. Met PLUX hebben ze een directe, ‘gratis’ lijn met de eindgebruiker. “Die besparing kun je weer teruggeven aan de consument.”

De grootste flessenhals in het project zit in de IT-systemen van deelnemende bedrijven. Die zijn niet allemaal geavanceerd genoeg om vandaag dag één bijvoorbeeld real time voorraadinformatie van alle filialen weer te geven. Of hebben geen digitale interactieve versie van hun folder, of kunnen kassabonnen na een aankoop naar de klant mailen en tegelijkertijd in PLUX opslaan.

“We willen deelnemers hiermee warme relaties laten opbouwen met hun klanten. Een winkel bezoeken is deels een anonieme aangelegenheid. We willen de klant beter leren kennen en hem relevanter gaan bedienen. Dan moet je ook op zijn telefoon zitten.”

Foto: Sjoerd Lammers (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Hans Schipperijn

Leuke app, op onderdelen zelf beter dan Apple’s eigen Passbook.
Dat gebruikt bijna niemand volgens mij. In de recensies lees ik dat het scannen en uitlezen vaak nog niet goed werkt. Zou leuk zijn als de app ook nog gaat samenwerken met iBeacons in de toekomst.

Bart Jaspers

De consument heeft straks 41 apps op z’n smartphone nodig om te kunnen winkelen. Sweebr.com heeft tientallen aanvragen liggen van coupons-, loyalty- en payment-Apps die nu noodgedwongen solitair moeten opereren (zonder kassa-koppeling). Paar uitdagingen:
– hoe kunnen al die Apps simpel gekoppeld worden kassasystemen?
– hoe kan er voor de consument overzicht behouden worden over al die verschillende systemen?
– systemen die weer een eigen kaart (niet noodzakelijk app) gaan inzetten, gaan het niet redden

Buzzoek, Scoupy, Paypal, Daalder, MyOrder, Walnut en vele andere Apps proberen de fysieke retail te ondersteunen. De komende jaren zal het nog heel erg druk worden met allemaal verschillende Apps. Mijn pitch is dat uiteindelijk een sociaal netwerk gaat lopen met data. Twitter komt al met een koopknop.

Johan vingerhoed

Het idee is leuk maar dit gaat niet werken omdat er geen breed draagvlak is. Als je een app 3 keer niet kunt gebruiken gooi je hem weg zo ook deze denk ik. Ik zie wel veel ontwikkelingen en ik zelf geloof meer in wat PowaTag aan het doen is, eerst world wide Brands koppelen en dan pas met de consument aan de slag. Daarnaast hebben ze veel meer mogelijkheden voor zowel de retailer als de gebruiker. Denk aan kortingsbonnen, samples eenvoudig aanvragen, catalogus etc. etc. Ze hebben al 680 brands world wide die hebben aangesloten en dan ga je het straks breed tegenkomen in de markt dat lijkt me beter.

Andre

Beetje misleidende (of opportunistische) kop.. Voor zover ik kan achterhalen is Plux een initiatief van meneer De Koning, tevens eigenaar van Paradigit. Niet vreemd dat deze ‘grote retailer’ als eerste mee doet.

Grote retailers kijken nog erg de kat uit de boom, er zijn veel goede en leuke initiatieven, echter is de vraag wie de grote massa aan gebruikers gaat realiseren. Hier zullen de grote retailers zich mogelijk pas bij gaan aansluiten als dat zover is. Kip – Ei verhaal dus weer.

Helaas is Nederland (en specifiek de retailsector) hier erg afwachtend in, ik ben benieuwd hoe het Plux zal vergaan.

Edward

Over 3-4 jaar is dit allemaal opgelost door Apple en Google. Anders bereik je het draagvlak niet. Dus de levensduur is denk ik niet al te lang. Ik heb tevens in de laatste 2 jaar al 10 loyalty/kaart/aanbiedings apps zien komen en gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond