Deel dit artikel
-

Grote webshops Nederland hebben kleine kanalen YouTube

De grootste webwinkels van Nederland, bedrijven met tientallen tot honderden miljoenen omzet, blijken op YouTube kleiner te zijn dan een gemiddelde vlogger met een beetje succes.

Dat blijkt uit een analyse van de Twinkle 100 en de aanpalende Travel 30 door bureau Scooperz uit Breda.

Het bureau keek hoe de grootste shops en travelpartijen vijf socialmediakanalen inzetten. Zoals te verwachten viel, gaat de meeste aandacht naar Facebook. Grote bedrijven hebben grote accounts op Facebook. Honderdduizenden volgers is niet ongebruikelijk. Daarbij wordt ook direct duidelijk dat de internationale bedrijven bijna per definitie nog veel meer fans hebben dan Nederlandse bedrijven.

Op Twitter en Instagram hebben de meeste bedrijven tienduizenden volgers en op Pinterest loopt dat niet veel verder dan in de duizenden.

Opmerkelijk is dat ondanks het grote bereik en de vele kijktijd op YouTube dat de videosite niet goed scoort onder de grote lokale merken. De nummers een tot en met vier (Nike, adidas, H&M en Net-a-porter) hebben ieder meer dan honderdduizend abonnees. Het grootste Nederlandse merk is Coolblue met 27.000 abonnees (plek 9). Daarna: Bax-shop met 18.000 abonnees (12) en dan Albert Heijn en Wehkamp met 5.200 YouTube-kijkers (14 en 15).

De analyse uit Brabant: “De één plaatst meerdere keren per week nieuwe updates, terwijl de ander alleen campagnevideo’s online zet. Gezien de abonnee-aantallen lijken steeds meer bedrijven de meerwaarde in te zien van dit kanaal, maar velen zitten nog in een opstart- fase en kunnen echt nog een veel groter bereik behalen.”

Hetzelfde geldt nog een factor sterker voor de partijen uit de reisbranche. Afgezien van KLM met 88.000 volgers scoren Nederlandse merken ronduit slecht op YouTube. Landal Greenparks scoort plek vier met 2.500 abonnees, gevolgd door Center Parc, Transavia, Corendon en TUI Nederland. Elk van hen schommelt tussen de 1.500 en 2 duizend abonnees.

Foto: Susan Solinkski (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

A. Jongeneelen

Bedrijven zijn nog steeds zoekende hoe ze video’s/vlogs effectief kunnen inzetten als communicatiekanaal richting hun doelgroep. Verbazingwekkend is het dat bedrijven, zoals het artikel al meldt, vele volgers op Twitter en Facebook hebben en zelfs op YouTube, maar dat bedrijfsvideo’s betrekkelijk weinig worden bekeken.

Als voorbeeld: Search Engine Journal, een Amerikaanse autoriteit op het gebied van SEO. Begin augustus zijn ze gestart met wekelijkse nieuwsbulletins op YouTube:https://www.youtube.com/playlist?list=PLaeRgvKSR50Z-KqIHAj0r0qVPs1hVpnMm. Een geweldig initiatief zou je zeggen. Echt iets waar de doelgroep op zit te wachten. Echter wordt zo’n nieuwsbulletin gemiddeld 40x (!) bekeken, terwijl ze 3.000 YouTube abonnees hebben en 150K volgers op Twitter. Ik kan mij voorstellen dat dit niet echt stimulerend werkt om wekelijks video’s te plaatsen terwijl de doelgroep niet of nauwelijks kijkt. Dus wat gaat hier mis? Vermoedelijk moeten we het in de hoek zoeken van: presentatie, professionaliteit/kwaliteit van de video, inhoud (onderwerpen, duur etc,), maar ook zeker de promotie er van. Daarnaast zal de zakelijke doelgroep waarschijnlijk nog moeten wennen om een verschuiving te gaan maken van lezen naar kijken. Ik ben benieuwd hoe anderen de toekomst zien van zakelijke video’s of vlogs.

Rico IJntema

Hoe je een goede video strategie ontwikkelt die het hele jaar door het doel heeft mensen aan je te binden of te laten abonneren is nog geen gemeengoed. Er valt ook nog veel in te ontdekken.

In mijn ogen begint het wel met een goede strategie neerzetten.

Als de video’s aansluiten bij de doelgroep en aangepast op het kanaal waarop ze ingezet worden, kom je een heel eind. 60 procent van hoe dit werkt kun je voorspellen en de rest is veel testen en steeds weer bijstellen.

Over 1 zo’n video strategie heb ik een 4-delig blog artikel geschreven. Voor wie hier belangstelling voor heeft:

Deel 1: http://www.3xfilm.nl/bedrijfsfilm/video-marketing-blog_files/video-strategie-voor-corporates.html

Vanuit hier kom je ook op de andere 3 artikelen.

Het is wel duidelijk dat er nog veel te leren valt van de ‘beroeps-vloggers’

Lars

Maar hoe gaat het met het aantal views?
Ik zie bijvoorbeeld héél veel video’s van Coolblue en maar ben geabonneerd.
Ik heb dan ook geen interesse in alle producten, maar wel de producten waarna ik research aan het doen ben. Toch?

Lars

* niet geabonneerd dus

Zakelijk vloggen

Ik denk inderdaad dat het aantal views en abonnees flink uit elkaar kan liggen. Abonneren is inmiddels niet nodig om de content te kunnen bekijken. De vergelijking met vloggers die wekelijks of dagelijks nieuwe content plaatsen lijkt me dan ook niet echt terecht. Veelal jeugd abonneert zich hierop omdat ze graag op de hoogte gehouden willen worden wanneer er een nieuwe “aflevering” online komt. Bij productvideo’s van coolblue o.i.d. heeft dit weinig zin.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond