Deel dit artikel
-

GroupM: reclamemarkt krijgt flinke klap, maar herstelt zich in 2021

De wereldwijde reclamemarkt levert dit jaar flink in. GroupM voorspelt een daling van 11,8 procent. Omgerekend zo’n 70 miljard dollar. Dat is exclusief politieke reclame.

Ook digitale reclame ziet de omzetten met 2,4 procent teruglopen, al blijft er altijd nog zo’n 278 miljard dollar over. Het aandeel digitale reclame in de totale uitgaven blijft verder stijgen. Zoekadvertenties nemen 109 miljard voor hun rekening.

Een jaar geleden voorspelde GroupM nog een gezonde groei van 4,8 procent voor 2020. Dat werd eind vorig jaar al naar beneden bijgesteld vanwege de afkoelende economie.

Daarmee zijn we volgens GroupM terug op het niveau van 2017.

Niet alle regio’s merken de recessie: de VS en China krijgen te maken met een matige terugloop. De grootste klappen krijgen Brazilië, Spanje, India en het Midden Oosten.

Volgend jaar trekt de markt weer aan met een groei van 8,2 procent naar 560 miljard. Nog eens extra groei wordt voorzien voor 2020. Dan zitten we weer op het niveau van 2019.

GroupM denkt dat vooral outdoor fors gaat groeien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond