Deel dit artikel
-

Helft Nederlanders maakt gebruik van deeleconomie diensten

Bijna de helft van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar gebruikgemaakt van deeleconomie diensten. Het gaat vooral om hoogopgeleiden onder de veertig jaar, die gemiddeld 506 euro besteden, zo blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau PwC.

Media- en entertainmentdiensten (35 procent), accommodaties (18 procent) en auto- en transportdiensten (10 procent) zijn daarbinnen het populairst.

De grootste voordelen van deel- ten opzichte van traditionele diensten, vinden Nederlanders de lagere prijs voor dezelfde dienst (42 procent), meer consumentenvoordelen zoals flexibiliteit (30 procent) en de persoonlijkere interactie tussen aanbieder en gebruiker (27 procent). Een op de zes Nederlanders biedt zelf deeleconomie diensten aan.

Toch neemt de marktomvang van de Nederlandse deeleconomie (3 miljard euro) naar verwachting komend jaar af met 9,4 procent. In andere onderzochte landen, zoals Turkije, Zwitserland en België groeit de deeleconomie juist.

Nederlanders gaan minder uitgeven aan de financiële sector en detailhandel, zoals diensten om onderling geld te lenen en tweedehands verkoopsites. Volgens Hoijtink kan die terugloop samenhangen met respectievelijk de opkomst van fintech en de aantrekkende economie. Daarentegen gaan consumenten meer besteden aan deeldiensten aangaande auto’s, machines en media en entertainment.

Er kleven ook nadelen aan de deeleconomie. Onduidelijkheid over aansprakelijkheid bij bijvoorbeeld schade, een gebrek aan kwaliteitsstandaarden en bedenkingen over veiligheid worden genoemd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond