Deel dit artikel
-

Helft Zalando-partners besteedt fulfillment uit

Het aantal nieuwe verkooppartners op Zalando groeide in het eerste kwartaal 2020 bijna met een factor vier tot 350. De helft van de partners, modemerken en -retailers, besteedt de fulfillment uit aan het e-commerceplatform.

“Met één contact kun je naar zeventien markten opschalen. Een merk als Next moest in het VK noodgedwongen de deuren van zijn fysieke zaken sluiten, maar kon via ons fulfillmentproduct voluit in heel Europa aan de slag”, vertelt Kenneth Melchior. Hij is baas Noord-Europa en Benelux van Zalando.

Twintig procent van de bruto-omzet van het Duitse bedrijf kwam in april 2020 op het conto van verkooppartners. Het doel is om dat te verdubbelen binnen drie jaar. Tegen die tijd moeten Zalandos eigen winkelverkopen zestig procent van het totaal bedragen. De onderneming wil minder winkel zijn en meer een bemiddelaar tussen verkoper en consument.

Om dat doel te halen, kunnen digitale maar ook fysieke winkelketens zich op het Duitse platform aansluiten. Het Nederlandse WE Fashion is daar een voorbeeld van. CEO Joris Aperghis: “Sinds 2012 zijn we actief op meerdere digitale platformen en hebben die altijd beschouwd als aanvullend op de eigen kanalen. We hadden organitorisch dus al een goede set-up toen we op Zalando begonnen. Je moet veel weten over zaken als marketing, pricing, product en voorraden.”

Zonder enige marketinginspanning wist WE Fashion, verkoper van mannen-, vrouwen- en kinderkleding, twintig procent extra omzet te genereren in landen waar het niet met eigen retailkanalen actief is. “Het product is aantrekkelijk genoeg. Het verkoopt zichzelf”, zegt hij over Finland, Italië, Spanje. “We kunnen verschillende posities hebben op verschillende markten.”

Een ander voorbeeld uit Aperghis’ praktijk: “We zitten al 42 jaar in Zwitserland met eigen winkels en hebben daar traditioneel gezien enkel klandizie van mannen. Toen we op Zalando in Zwitserland eind 2019 van start gingen, bereikten we ook vrouwen en kinderen en pakten er zo echt nieuwe klanten bij. Via ons eigen e-commercekanaal verdubbelde de omzet plots. Zalando Zwitserland is voor ons nu even groot als Duitsland qua verkopen.”

Gisteren maakte Zalando bekend dat op zijn Connected Retail-programma uitbreidt naar Polen, Zweden en Spanje. Op Connected Retail zijn meer dan 1.800 winkels zijn aangesloten. Er worden dagelijks tot 41.000 bestellingen verstuurd. De meest succesvolle partners verzenden 6.400 bestellingen op één dag.

Waar de fulfillmenttak keurig draait, op elf locaties in vijf landen, zou een veeleisende klant als WE Fashion meer aandacht voor de marketingkant van het platform willen. Aperghis hoopt dat er meer klantinformatie met hem gedeeld wordt, maar ook dat Zalando hem meer marktinformatie teruggeeft. “Het is immers één groot researchpanel. Op internet zie je precies wie, hoe wanneer waar naar kijkt en dat wel of niet koopt. Dat soort informatie krijgen we van andere partners in Europa wel en zouden dat ook van Zalando willen.”

Melchior: “Ja, we kunnen op dit front beter dan wat we nu doen. Het is een reis. We zetten stappen. Zo hebben we onlangs zDirect gelanceerd. zDirect is onze portaalsite, waarmee partners hun voorraad, verkoop, platformmarketing en klantinzichten kunnen analyseren en beheren.”

De topman van WE Fashion denkt dat het winkelpatroon van de consument door het coronavirus gaat veranderen. “Mensen zullen duurzamer gaan shoppen en daarom ook een ander prijspeil accepteren. Veel merken vinden het lastig dat winstgevend te doen. Ik denk dat wij goed gepositioneerd staan als merk met goede kwaliteit en een degelijke uitstraling voor mannen, vrouwen en kinderen. Bovendien hebben we de juiste technische vaardigheden.”

Het combineren van de online en offline activiteiten is een continue balanceert tussen digitale kansen en fysieke mogelijkheden. “Winkels zullen altijd blijven bestaan. Het zijn plekken voor klanten te ontmoeten en om zich te laten inspireren. Fysieke winkels hebben vaste kosten, digitaal is dat variabel. En je wilt ze allebei laten groeien. We slagen er zeker in Nederland goed in. Voor de coronacrisis groeide het fysieke kanaal met ruim vijf procent en in het digitale met een veelvoud daarvan.” Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor het klantenprogramma met daarin 4,4 miljoen deelnemers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond