Deel dit artikel
-

H&M blijft stevig investeren in multichannelretail

H&M’s webwinkel & Other Stories opent fysieke winkels in Nederland en België. HM.com gaat dit jaar in weer vier nieuwe landen live. “Het online kanaal vergroot ons bereik. De resultaten in het vierde kwartaal waren erg goed”, aldus de leiding bij de publicatie van de jaarcijfers.

Die cijfers werden vanochtend op het Zweedse hoofdkantoor gepresenteerd (PDF). De directie heeft vooral een verhaal van investeren en groei te vertellen. Afgelopen jaar werden 356 winkels geopend, vooral in Amerika en China. Eind 2013 exploiteerde H&M Group 3.132 fysieke winkels

Er wordt veel geïnvesteerd in IT, online en merken, maar dat drukt geen groot negatief stempel op de resultaten. Door kostenbesparing bij de fysieke retail werd een groeiende jaarwinst genoteerd.

HM.com ging afgelopen augustus live in Amerika en werd ‘bijzonder goed ontvangen. De site is een van ‘s werelds meest bezochte modewinkels’. Eind dit voorjaar gaat de online shop van H&M ook live in Frankrijk, voor het einde van het jaar in nog drie andere landen en in 2015 in Zuid-Afrika.

De leiding van het modeconcern vertelt een verhaal van vertrouwen en convergentie in verkoopkanalen. Online wordt daarbij beschouwd als ‘aanvullend’. Cijfers die de succesclaims kunnen staven, houden de Zweden echter voor zich. Geen absoluut of relatief getal wordt gedeeld om een loodje aan de online ontwikkelingen te kunnen hangen.

Op groepsniveau is sprake van een omzetgroei van negen procent. De winst nam met drie procent toe.

De nieuwe winkelformule & Other Stories in de loop van het jaar ook in Nederland en België in een winkelstraat te zien. De fysieke aanwezigheid van het merk wordt behoedzaam opgebouwd, voornamelijk uitsluitend in de grootste steden van een land. De Nederlandse vestiging komt dit najaar in Amsterdam. In Oostenrijk en Ierland gaan komende maanden eerst de internetwinkels open op Stories.com.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond