Deel dit artikel
-

‘Horeca is hoge tarieven Thuisbezorgd beu’

Horecapartijen zijn de hoge tarieven van maaltijdbemiddelaar Thuisbezorgd.nl beu. De commissie van 12 procent per bestelling is te hoog en wordt almaar hoger, klagen de uitbaters tegenover Trouw.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) riep deze week zijn leden op om meer zelf klanten te werven, bijvoorbeeld via sociale media. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vertelde in een uitzending van BNR nieuwsradio dat de horecaondernemer baas in eigen huis moet blijven.

BNR had geconstateerd dat sommige ondernemers bij een bezorgde bestelling een brief meegaven met daarin het verzoek om voortaan de bestelling direct bij de zaak te bestellen.

KHN erkent overigens dat de website voordelen heeft. De reclame die Thuisbezorgd maakt, zorgt voor extra bestellingen. ‘Maar ze zijn zo dominant op de markt dat restauranthouders bijna verplicht zijn de site te gebruiken.’

Jitse Groen, oprichter van moederbedrijf Takeaway.com, is absoluut niet gediend van de klachten van KHN: ‘Ze proberen over de rug van een normaal bedrijf hun club te verkopen. Ik vind het schandalig.’

Deel dit bericht

24 Reacties

Jouad

We zijn het zat met thuisbezorgd!
12% commissie betalen over dat percentage nog eens 21%btw en nog 19cent per bon administratie kosten te schandalig voor woorden moet een keer ophouden acm moet er wat aan doen

@Jouad

Als Thuisbezorgd je niet bevalt dan vertrek je toch? De marge van restaurants in het segment waar Thuisbezorgd zich op bevindt ligt op 10-tallen tot 100-derden procenten marge. Vroeger moest je duizenden euro’s betalen bijv. bij een Gouden Gids voor een advertentie. Het was onmogelijk om te meten wat hier het resultaat van was. Voor elke 100 euro omzet 12 euro kosten commissie is natuurlijk een schijntje..

Remco

Ben benieuwd wanneer de hotel-sector in gaat haken over de vergoedingen voor sites als Booking.com

Food imperium - Food imperium Utrecht

Iedereen is thuisbezorgd zat! De staat moet hier wat aan doen! & heel snel

Mark - Bisamo.nl

Natuurlijk zijn ze dit zat en eigenlijk hebben ze 2 keuzes:

1) vertrekken bij thuisbezorgd en zelf de marketing gaan voeren (dit zal alleen succesvol zijn als je echt goed en onderscheidend bent)

2) bel andere restaurants op die ook samenwerken met thuisbezorgd en boycot met een grote groep thuisbezorg. Je kan ze helemaal kapotmaken of dwingen hun tarieven te verlagen.

Kortom, zeuren is heel makkelijk, maar bewijs jezelf als ondernemer en onderneem actie op iets waaraan jezelf hebt bijgedragen.

Rodier

Hoe lang zal het duren voordat men over foodara/Deliveroo gaat klagen. Thuisbezorgd is dan een schijntje!

peter

Je ziet exact hetzelfde bij Independer: de verzekeraars kunnen niet met ze, maar ook zeker niet zonder ze. Bol doet hetzelfde met hun marktplaats. De enige manier om hier onderuit te komen is door als restaurants (in een stad) gezamelijk op te trekken en bv een lokaal alternatief te bedenken dit lokaal te promoten.

Thijs de Haan - La Manzanita

Heb een brief binnen gekregen met mededeling dat er een verhoging naar 13% komt per 1 januari 2018 en 0,19 cent per transactie. Tip: http://www.foodticket.nl deze mensen hebben een goed alternatief om wat meer winst te kunnen maken.

Eduard

Straks 13 procent en als de klant bezorgkosten moet betalen, doen ze dat bij het totale bedrag op en reken daar even de 13 procent over. Er zijn nu meerdere andere aanbieders betreft online bestelsite, ik geef liever de 13 procent terug aan de gast. En het scheelt me bijna 6000 euro op jaar basis. Ik denk dat heel veel bedrijven straks overstappen op andere bestelsites.

K. - DinerExpress

Horeca ondernemer en marketingburo starten eten bestelplatform
Zuidhorn – Martin Nienhuis, eigenaar van viswinkel de Lekkere Lekkerbek en Kasper Hovius van Kaspcreations zijn een initiatief gestart op het gebied van eten bezorgen. “We zijn gestart vanuit het idee
om online verkopen makkelijk en vriendelijk te maken voor de ondernemer. We willen ervoor zorgen dat horeca-ondernemers die maaltijden willen bezorgen of laten afhalen er weer wat aan over kunnen houden, aldus Martin Nienhuis.” Er is een groeiende behoefte aan een platform waar de ondernemer voorop staat. Elke food ondernemer uit de regio kan zich bij ons aansluiten en producten online aanbieden. Daarnaast helpt Diner Express met de marketing in de vorm van social media-campagnes, huis-aan-huis folders zodat ze kunnen profiteren van de mogelijkheden van gratis publiciteit in verschillende media. Kasper Hovius, eigenaar van het marketingburo Kaspcreations weet hoe hij iets aan de man moet brengen. “Het is belangrijk dat ondernemers zich verenigen. Delen is vermenigvuldigen. Onze visie is heel duidelijk. Alles wat er binnen komt gaat direct terug in het bedrijf om zo te kunnen investeren in naamsbekendheid en innovatie. Zo is
er op dit moment een handige App in ontwikkeling. Wij willen stabiel groeien om ondernemers die bij ons aansluiten optimaal te kunnen laten profiteren. “
Deze week is de website van start gegaan in Marum, Leek en Zuidhorn. Er zijn er 25.000 folders bezorgd met de aanbiedingen van eerste 6 horecabedrijven. De eerste bestellingen stromen binnen. Zowel van gebruikers als van ondernemers komt er positieve feedback terug. De komende tijd zal DinerExpress hard aan de weg gaan timmeren. Nieuwsgierig geworden, of wil je deelnemen?
Neem dan snel een kijkje: http://www.dinerexpress.nl.

Ricardo - Drank

Ik heb hetzelfde probleem met thuisbezorgd.nl, het is nu al 13% die we net zo hard weggeven op jaar basis ben ik 10kop armer. Al geruime tijd gebruik ik mijn eigen website+app loopt nu veel en veel beter. Ik had andere horeca ondernemers ook gevraagd maar die zijn bezeten van thuisbezorgd, tja dan zeg ik blijf bij thuisbezorgd en niet gaan janken als het elke jaar meer wordt. Ben jij echt geïnteresseerd erin om eigen app + website te hebben kan je mij altijd mailen. Ik merk zelf dat ik nu 5000 bespaart per jaar wij zijn geen slaven van thuisbezorgd zo worden wij wel behandeld

Eddy

Il volg dot graag.

Eddy

Ik heb met aandacht jullie standpunten gelezen. In januari zijn we van start gegaan met een online food ordering platform met slechts 2,95% commissie en een bescheiden opstartkost en jaarlijkse hosting voor je eigen website(die krijg je er bovenop, ons model gaat van jullie lokale sterkte uit, niet van een te duur generiek marketingplatform). Inmiddels hebben we na slechts een paar maanden 30 food resellers die ons vervoegd hebben, velen uit misnoegdheid rond de (te) hoge commissies. Mail me gerust indien interesse en kijk naar http://www.rakedi.be

Willem Ruiter - Ruiter Webdesign

Wij maken voor een eenmalig bedrag precies hetzelfde.

Klaasjan

Iedereen blijft maar in een etenbestel-app denken. Kijk eens op MisMixx.nl. Die gasten pakken het heel anders aan, 0% afdracht en groeien als kool.

Giovanni - bolke

12 euro van 100 euro een schijntje? Snap je wel dat je van de overige 88 euro huur, gas, electra, water, personeel, inkoop, scooters/auto’s en nog veel meer moet betalen. Als ondernemer word je gewoon kapot gemaakt voor het geen wat je ervoor terug krijgt.

Tom

Ik ken de beperkende voorwaarden van Thuisbezorgd niet, maar alle restaurants hebben de naw gegevens van klanten (die regelmatig) bij hun restaurant bestellen.
Die klanten kun je bv ouderwets een brief of folder sturen, met een link naar hun eigen website, en misschien dmv een lidmaatschap rechtstreeks laten bestellen en dan een klein voordeel bieden (bv gratis bezorgd oid) of een spaarsysteem.

Deliveroo is met de schijnzelfstandigen-constructie niks beter dan TB.

Peter - Besteleten.nu

Er zijn genoeg nieuwe alternatieven inderdaad. Alleen vanwege het grote marktaandeel heeft Thuisbezorgd wel een sterke troef in handen. Klanten komen daar toch snel uit om te bestellen. Ondernemers zijn wel echt bang om een ander systeem daarnaast te proberen omdat het nu eenmaal veel bestellingen oplevert. Besteleten.nu is sinds kort ook actief en vraagt slechts 5% commissie. Mochten ondernemers geinteresseerd zijn kijk dan op de website https://www.besteleten.nu. Dit kan naast andere alternatieven zoals thuisbezorgd. Indien restauranthouders dan zelf wat aan promotie doen (bijvoorbeeld het andere internet adres op de folder zetten enzo) dan kan het ze zomaar 60% minder commissie afdracht opleveren. Proberen kan vast geen kwaad. Zelfs als je de klant dan 5% korting aanbied via die bestelmethode houdt de restauranthouder er nog steeds meer aan over. Liever dat de klant en restauranthouder er meer van profiteren dan dermate grote organisaties die alleen maar de commissie blijven verhogen.

Rob Aker - Bezorgtijger

Het is al jaren hetzelfde verhaal. De grootste klagers doen het minst aan marketing. Als je dat niet doet dat mag je niet klagen.
13% betalen voor een order inclusief marketing is niet extreem veel.

Uiteraard kan je ook een eigen website in de lucht brengen waarop klanten kunnen bestellen. Promoot deze en je haalt een deel van de klanten over om direct bij je te bestellen.

Wees wel voorzichtig met wie je in zee gaat. Er zijn nogal wat website leveranciers die er verborgen kosten op nahouden. Veelal worden er extreme ideal kosten gerekend (deels naar de consument en deels naar het restaurant).
Hierdoor lijkt een goedkope aanbieding van 25 of 30 euro per maand opeens een dure oplossing te worden. Zeker als je veel iDeal orders binnen krijgt. App leveranciers willen je doen geloven dat je veel orders gaat ontvangen. De praktijk is echter dat consumenten vrijwel niet een app installeren waar ze 1 x per 2 weken bestellen.

Frans

Ik adviseer iedereen om zijn klanten te vertellen dat ze per een door jou bepaalde datum alleen nog via je eigen website kunnen bestellen.
Een hele goede provider is foodticket. Je betaald € 1,00 per dag, 7 dagen in de week en € 0,50 per Ideal betaling. Verder kost het niets. En elke maandag netjes je geld op de rekening.

Jean

Hier geven restaurants via de eigen app 10 procent korting. Onderschat niet hoeveel af en toe klanten dat de moeite vinden. Nog los van bedrijfs bestellingen. Bij ons word eens in de week besteld, maar dan wel voor 20 man, dan is dat best de moeite.

En degene die 13 procent een schijntje vinden, hebben denk ik geen idee van de marges in deze business. Het is geen Apple, maar een sector met daadwerkelijke concurrentie.

Persoonlijk vind ik dat thuisbezorgd nooit toestemming had mogen krijgen justeat over te nemen. Ze hebben gewoon de kans gekregen een monopolie positie te kopen.

Rama

Wij zitten sinds kort bij NextPos, daar krijg je een eigen website en app waarmee onze klanten direct bij ons bestellen. Geen commissie en administratiekosten.

Willie - InVenlo.nl

Wij hebben het alternatief. Het heet Butler en de eerste stad waar het gebruikt wordt is http://www.invenlo.nl. Horeca bundelt haar krachten en zorgt zelf voor reclame en gezamenlijke logistiek en houdt daardoor de kosten veeeel lager dan Thuisbezorgd. Het platform is klaar voor andere regio’s. Wie sluit aan ?

J

Thuisbezorgd vergelijken met de gouden gids is een beetje krom. Die gids moest letterlijk worden gedrukt in enorme hoeveelheden dus wel logisch dat het wat kost om je bedrijf daar in te laten zetten.

Thuisbezorgd is een website, de hoogste kosten die zij hebben is van de server en wat personeel. Ik bestel niet meer bij thuisbezorgd maar via de restaurants zelf of via lokale websites die volgens de restaurants de laagste tarieven rekenen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond