Deel dit artikel
-

Hotels komen niet aan bod bij SEO

Hotels verliezen steeds meer terrein aan OTA’s in de zoekresultaten op Google. Dit meldt PhoCusWright naar aanleiding van de bevindingen van een Zweedse onderzoeker.

Het was al bekend dat hotels amper kunnen opboksen tegen de marketing spend van de grote OTA’s. Partijen als Booking en Expedia geven miljarden uit op jaarbasis. Maar nu blijkt dus dat het ook lastig is om in de organische zoekresultaten naar voren te komen.

De Zweed zocht op ‘hotel Tenerife’ en bekeek de resultatenpagina’s van de tien grootste markten voor het Spaanse eiland. Daaruit kwam het volgende naar voren:

Verenigd Koninkrijk – 10 van de 10 organische resultaten waren OTA’s

Spanje – 10 van de 10 organische resultaten waren OTA’s

Duitsland – 10 van de 10 organische resultaten waren OTA’s

Frankrijk – link 1 tot en met 7 en link 10 waren OTA’s

Zweden – de eerste 7 links waren OTA’s

Italië – link 1 tot en met 7, 9 en 10 waren OTA’s

Denemarken – 10 van de 10 organische resultaten waren OTA’s

Finland – de eerste 7 links waren OTA’s

Rusland – de eerste 6 links en link 8, 9 en 10 waren OTA’s

Ierland – 10 van de 10 organische resultaten waren OTA’s

Nederland werd niet meegenomen in het onderzoek, maar dezelfde zoekopdracht levert hier twee vergelijkingssites, een metazoekmachine en zes touroperators op. Er staan geen hotels in de eerste tien organische zoekresultaten.

Deel dit bericht

4 Reacties

Arie vd Giesen

wat je als hotel kunt doen is: geen 15 – 20 % provisie meer betalen aan OTA’s.
bezoekers korting geven wanneer ze rechtstreeks bij hotel via eigen website en/of email / telefoon boeken.

Of zelf meer doen aan SEO en aanmelden bij vakantie, omgeving/streek websites, gemeentepagina’s, lokale startpagina’s zoals kengetal.startpagina.nl enz.

Natuurlijk kun je nooit boven(aan) meedoen met de betaalde zoekresultaten, maar veel hotelsites hebben nog steeds geen plaatsnaam, streek of omgeving in hun TITLE-tag en homepage tekst staan…… Tja, dat kan beter, kost eenmalig 15 minuten werk.

Valt niet mee om te winnen van OTA’s maar een betere score is mogelijk.

zie https://www.google.nl/search?q=hotel+numansdorp
3 betaalde links
kaart met google hotels.
2 echte hotel sites (de enige 2 hotels in deze plaats)
booking.com
2x tripadvisor
zoover

Maar waar klikken de mensen / bezoekers op: de bovenste 3 links van o.a. Booking.com, Trivago.com enz. die kosten geld, en dat moet terug worden verdiend
door booking.com , Trivago en het hotel betaald die 20 % !!

Waarom niet even doorscrollen naar beneden en dan zelf geld besparen !!!

Pim

Hotels komen niet aan bod… hmmm. Zegt denk ik meer over de SEO strategie van deze hotels. Reken maar als je gewoon een zooitje content maakt over jouw hotel en regio dat je echt wel gaat scoren. OTA’s kunnen niet over elke plaats en elke regio veel content schrijven.

Pim

O, en nog iets. Wat dacht je van Instagram, Pinterest en Youtube. Dit zijn de zoekmachines van nu. Mensen starten hier met inspireren en oriënteren. Weet je hoeveel hotels geen fatsoenlijke video op Youtube hebben? Hier kun je het wel winnen met eigen gemaakte content die authentiek is.

Edwin Onderstal - StayAtUs-Group

Daarom zijn wij StayAtUs.com begonnen om hotels de mogelijkheid te geven hun eigen site beter te promoten en consumenten rechtstreeks te laten boeken. Helaas is met name de NL markt zeer traditioneel en zijn veel hotel managers bang om een eigen koers te varen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond