Deel dit artikel
-

IAB: 12 miljard euro mobile advertising in Europa 2016

Adverteerders gaven in 2016 wereldwijd 63 miljard euro uit aan reclame op telefoons en tablets. Dat is 61 procent meer dan in 2015 en daarmee de belangrijkste factor bij de totale groei in internetreclame. De Europese bestedingen stegen met 48 procent tot 12 miljard.

Dat blijkt uit internationale marktcijfers die IAB Europe vanochtend publiceerde op basis van onderzoek door IHS Markit.

In Amerika is volgens de onderzoeker voor het eerst het niveau bereikt waarbij adverteerders meer budget besteedden, 29 miljard euro (+46%), bij mobiele kanalen dan op ‘desktopinternet’. Dat is op zich niet vreemd, omdat consumenten ook de meeste ‘kijktijd’ doorbrengen op telefoons en tablets.

De marktverdeling van de 63 miljard euro in 2016 naar regio:

Noord-Amerika: 46% – 29 miljard euro
Azië: 33% 21 miljard
Europa: 19% – 12 miljard
Midden-Oosten en Afrika: 0,8 procent – 0,5 miljard
Zuid-Amerika: 0,7% – 0,4 miljard

Foto: Matthew G (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond