Deel dit artikel
-

‘Identificatie van politieke advertenties op Facebook loopt vaak mis’

Onderzoekers van KU Leuven en New York University stellen dat Facebook wereldwijd tot 83 procent van de advertenties die politiek geaard zijn, verkeerd beoordeelt. Soms worden ze niet herkend als politieke advertenties, maar vaak krijgen ook niet-politieke advertenties onterecht wel een politiek label.

Facebook kwam in 2018 met eigen regels voor ‘advertenties over maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek’. Het Brexit-referendum en de Amerikaanse verkiezingen van 2016 leverden het sociale netwerk veel kritiek op over de manier waarop gekleurde informatie of foutieve berichtgeving ongebreideld haar werk kon doen. Voortaan zouden politieke advertenties een label krijgen dat aangeeft wie ervoor betaalt.

Facebook rekent vooral op burgerzin, en verwacht dat adverteerders zélf aangeven of hun advertenties over maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek gaan. Maar niet alle adverteerders doen dat. Een algoritme probeert dan die niet-aangegeven advertenties alsnog te identificeren. Met zeer wisselend succes, blijkt uit het onderzoek.

In de VS en Nieuw-Zeeland slaagt Facebook er het beste in de advertenties correct te filteren. Daar ontsnapt maar 1 procent. Al gaat het in de VS dan nog over bijna 10.000 advertenties. Het slechtste scoort Facebook in Maleisië, waar 45 procent onder de radar blijft. België zit daar tussenin, op plaats 28 van de 58 onderzochte landen, met bijna negen procent.

Wereldwijd kon Facebook erg slecht politieke van niet-politieke advertenties onderscheiden. Zo worden uiteindelijk zowel de gebruikers als adverteerders op Facebook misleid: het is onduidelijk dat een advertentie eigenlijk politiek geladen is, of advertenties worden onterecht verwijderd omdat Facebook meent dat ze politiek zijn.

De beperkingen van de screening berokkenen schade op twee niveaus. Je hebt de valse negatieven, politieke advertenties die niet als zodanig herkend worden. Die tasten de betrouwbaarheid van Facebook en de eigen regelgeving aan. Tegelijk zetten ze de deur open voor adverteerders met slechte bedoelingen en voor desinformatie.

Maar Facebook herkent ook heel wat advertenties onterecht als politiek, de valse positieven. Ook hierdoor kalft het vertrouwen af in hoe goed het platform regelgeving afdwingt.

De onderzoekers vinden dat Facebook moet investeren in een systeem dat wereldwijd werkt en rekening houdt met de lokale context. Ze zouden daarvoor in gesprek moeten gaan met de lokale overheid, lokale toezichthouders en organisaties.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond