Deel dit artikel
-

‘Ik wil het persoonlijke terugbrengen in media’

Een nieuw online mediaplatform brengt de allergrootste sterren uit de wereld bijeen om, tegen betaling, persoonlijke videoboodschappen naar hun fans te sturen. Eugene Hendrikx verliet Divimove om Fantube te bouwen.

Jaren bekleedde Hendrikx leidinggevende posities bij het internationale medianetwerk Divimove. Meest recent als Head of Talent. Vanuit die achtergrond kent hij veel bekende YouTubers en internationale artiesten. Met de opkomst van socialmedia, de volumes en de sterren die dat met zich meebrengt, voelde hij de behoefte aan een tegenbeweging. En zo werd Fantube geboren.

“Ik wil het persoonlijke terugbrengen in media. Met Fantube heb ik een platform ontwikkeld waarop influencers geld kunnen inzamelen voor iets leuks en in ruil daarvoor een glimlach van hun fans krijgen.” Aan de gebruikerskant werkt het zo, dat iemand een persoonlijke videoboodschap van een bekende DJ, voetballer, Youtuber, muzikant, et cetera kan kopen. Meestal als cadeau aan iemand anders.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Hendrikx: “In totaal heeft Armin van Buuren al meer dan 2.800 opgehaald in de eerste 2,5 weken voor stichting Muziekids. De eerste klanten kwamen uit: Taiwan, Lebanon, Turkije, USA, Nederland en Rusland.”

Bij het opstellen van zijn bedrijfsplan werkt de ondernemer met het gegeven dat veel van de hele grote sterren een eigen stichting hebben voor een of meerdere goede doelen. “Ze kunnen video’s maken voor hun eigen foundation, maar ander influencers kunnen via ons daar net zo goed aan doneren.”

Een artiest kan per campagne bepalen welk deel van de recettes naar een goed doel gaan. Dat kan nul procent zijn, dat kan vijftig procent zijn. Dat maakt voor het systeem niet uit. Wel voor de vergoeding die Fantube vraagt. Hendrikx brengt acht procent kosten in rekening als het geld naar een goed doel gaat, “dat is praktisch kostprijs”, en 25 procent als het geld naar de artiest zelf gaat.

Aan de aanbodzijde werkt de marktplaats op basis van exclusiviteit. Enkel bekende artiesten en sporters worden uitgenodigd om deel te nemen. In deze fase zijn dat alleen Nederlandse VIP’s maar zodra het platform door de eerste testfase heen is, kan de ondernemer makkelijk internationaal opschalen.

Drukke artiesten als Armin van Buuren gebruiken voor dit wenswerk de Fantube-app. Daarop kunnen zij, of hun management, wanneer en hoe vaak ze beschikbaar zijn om wensvideo’s te maken. Zodra aan de slag kunnen, krijgen ze een korte briefing van de video-aanvrager. Daarin staat voor wie de wensboodschap is en waarom.

Rond deze periode zet Fantube een nieuw systeem live waarmee goede doelen hun ambassadeurs kunnen uitnodigen om persoonlijke videoboodschappen te maken.

Fantube is opgericht door Marco Groenendijk (CTO) en Eugene Hendrikx. Het bedrijf is gevestigd in Berlijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Janine

Maar… is zo’n bericht dan nog wel persoonlijk en spontaan wanneer dit gekocht wordt? Dit is toch een beetje hetzelfde als een verjaardagskaart kopen in de winkel met een bepaalde naam of waar een liedjes uitkomt met een bepaalde naam? Degene bekende YouTuber die het bericht inspreekt interesseert het geen zak voor wie het bericht wordt opgenomen, als het maar geld oplevert, toch?

Eugene Hendrikx - Fantube

Goede vragen Janine! De artiest kan ook videos gratis weggeven, dus je hoeft t niet altijd te kopen. Bij een request kun je naast de naam, van de persoon die verrast wordt, ook een foto en persoonlijke info toevoegen die de artiest in beeld te zien krijgt wanneer hij/zij de persoonlijke video opneemt. Wanneer de fan de video ontvangt kan hij/zij ook een video reactie terug sturen naar de artiest. Persoonlijker gaat het niet worden 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond